14 zasad obsługi pacjenta wg prof. Richarda C. Allena
Zabiegi plastyki powiek
Blefaroplastyka powiek górnych i dolnych to chleb powszedni okuloplastyków i jeden z najpopularniejszych zabiegów chirurgii plastycznej w Polsce. 14 zasad obsługi pacjenta stosowanych przez profesora Allena oraz jego wskazówki, pomogą zaoszczędzić Ci kłopotów i zmartwień.
Zasady i wskazówki:
1. Przedoperacyjna dyskusja i przygotowanie dają w efekcie zadowolonego pacjenta. Niezadowolenie powstaje, gdy oczekiwania nie są zgodne z efektem operacji.
Dopytaj o oczekiwania, które ma pacjent.
2. Zadowolenie pacjenta w dużej mierze zależy od rozmowy przed zabiegiem.
Wsłuchaj się w to, co mówi pacjent
3. Zasadniczo, pacjent powinien przyjść z jasno zdefiniowanymi przypadłościami. Powinien zdawać sobie sprawę z ograniczeń chirurgii, nie myśleć, że zabieg pozwoli mu wyglądać 30 lat młodziej.
Pokaż pacjentowi efekty Przed Po pacjentów podobnych do niego.
4. Pacjent powinien być dobrze poinformowany i ufać chirurgowi, pozostając z nim w dobrej komunikacji.
Odpowiedz na dodatkowe pytania pacjenta po konsultacji, przed zabiegiem i po zabiegu.
5. Upewnij się, że pacjent ma Twój numer telefonu w razie wystąpienia komplikacji po zabiegu.
Lepiej, żeby zadzwonił jak coś złego się dzieje, niż doznał krwotoku i utraty wzroku, bo zostawiłeś go bez kontaktu. Profesor odbiera telefony w środku nocy.
6. Widząc pacjentów, musisz ustalić, czy chodzi im o zabieg z zakresu chirurgii funkcjonalnej czy estetycznej.
Pytaj i słuchaj odpowiedzi.
7. Musisz wiedzieć, czy pacjent przychodzi z problemem natury kosmetycznej (w Polsce mówimy o problemie estetycznym) np. nie jest zadowolony z wyglądu. Czy problemem natury funkcjonalnej np. trudności w widzeniu, czy ciężkość powiek. Ważne by to rozgraniczyć.
Uwaga Profesora: Musimy być bardzo ostrożni, jeśli idzie o zgodę pacjenta, ponieważ w Stanach może on nas zaskarżyć, jeśli nie spodoba mu się efekt zabiegu.
Skonsultuj z prawnikiem aktualność Twojej zgody na zabieg.
8. Musisz ustalić, czy przy okazji blefaroplastyki mają się odbyć inne zabiegi, tj chirurgia brwi, resurfacing laserowy twarzy, lifting twarzy, botoks czy inne wypełnienie.
Ważne są oczekiwania pacjenta. Patrz punkt 1.
9. Musisz przedyskutować z pacjentem, czego spodziewa się przed, w trakcie i po zabiegu.
Wskazówka Profesora: Mam ze sobą zdjęcia przedstawiające normalny (moim zdaniem) proces gojenia, tak aby pacjent po powrocie do domu, wiedział czego się spodziewać.
10. Musisz poinformować go o korzyściach i zagrożeniach operacji, robiąc to tak, aby go nie przestraszyć. Dobrze jest mieć drugą osobę (świadka), która słyszy o zagrożeniach.
I daj pacjentowi listę badań i wskazań przed zabiegowych.
11. Pacjenci nie koniecznie zauważą niewielkie błędy w korekcji, a asymetrię zawsze.
12. Zawsze możliwe jest przeprowadzenie reoperacji u niezadowolonego pacjenta.
Wskazówka Profesora: Doradzam zastanowienie się nad operowaniem pacjenta mającego wcześniej kilka zabiegów blefaroplastyki. Możemy nie spełnić jego oczekiwań, co skutkować będzie zszarganą opinią. Tacy pacjenci to zwiększone ryzyko.
13. Zawsze upewnij się, że w domu pacjenta jest ktoś, kto pomoże mu po zabiegu.
I że ma zapewniony transport z osobą towarzyszącą i nie jest kierowcą.
Wskazówka Profesora: Jeśli jest ktoś o kogo się obawiam lub zadaje dużo pytań – wspominam, że w bardzo niewielkiej liczbie przypadków występuje utrata wzroku.
14. Zalecam zachowawczość, by uniknąć kłopotów szczególnie na początku kariery. Przyjrzyjmy się dobrze pacjentom przychodzącym na blefaroplastykę. “Lepiej wyciąć mniej, niż za dużo.”
Interesujące jest również słownictwo stosowane przez Profesora. Używa zamiennie określenia rozmowa i dyskusja z pacjentem. Mówi również o przypadłościach, a nie o problemach pacjentów. Z moich obserwacji wynika, że w Polsce lekarze używają określenia “konsultacja”. Osobiście wolałbym przedyskutować swoją przypadłość z lekarzem, niż zasięgnąć opinii u specjalisty.
Informacje uzyskane z wykładu wygłoszonego podczas I Ogólnopolskiej Konferencji Okuloplastycznej OKO dnia 5 grudnia 2020 roku.
Zasady opracował i okrasił komentarzami Paweł Jędrzejewski.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?