41 sposobów na pozyskanie pacjentów
Wszystko, co przyczynia się do pozyskania pacjentów, jest marketingiem. To parafraza zdania Ryana Holidaya, która jest dla nas esencją marketingu usług medycznych i wzmacniania marki osobistej lekarza. Za sprawą Roberta Lewandowskiego liczba 41 zostanie w naszej pamięci, a my mamy 41 sposobów na pozyskanie pacjentów.
Jeżeli jesteś lekarzem lub osobą, która odpowiada za pozyskanie pacjentów, to zapoznaj się z poniższą listą. Każdy sposób na pozyskanie pacjentów jest ważny, a wiele z wymienionych jest realizowanych nieświadomie, przy okazji codziennego funkcjonowania. Może to prowadzić do sytuacji, że efekt jest odwrotny od zamierzonego, czyli tworzy się negatywny wizerunek lekarza i placówki.
Przedstawiamy listę 41 sposobów na pozyskanie pacjentów
Marketingowe fundamenty pozyskiwania pacjentów:
1. Zwiększ swoją świadomą obecność w internecie.
Wyguglaj, co o Tobie można znaleźć w internecie. Jakie strony wyświetlają się z Twoim nazwiskiem, jakie zdjęcia. Czy łatwo Cię znaleźć i określić czym się zajmujesz?
Zadbaj o swoją obecność w Internecie, zaktualizuj opisy w swoich mediach społecznościowych i portalach dla pacjentów. Załóż stronę www. Podpisuj zdjęcia: imię, nazwisko, specjalizacja, nazwa miejsca pracy.
2. Zadbaj o swoje zdjęcia w Internecie.
Czy łatwo znaleźć w internecie Twoje zdjęcie? Czy wyglądasz na zdjęciu jak profesjonalista, osoba sympatyczna? Czy są aktualne, czy sprzed 20 lat?
Profesjonalna sesja zdjęciowa to niewielka inwestycja, a duża korzyść wizerunkowa.
3. Prowadź działania PR (public relations) we wszystkich kanałach komunikacji.
Relacje z otoczeniem lekarza czy placówki to nie tylko pacjenci, ale również inne podmioty (firmy, organizacje, media, fundacje). Warto nawiązywać współpracę, aby wykorzystać najważniejszą metodę marketingu usług medycznych, czyli promocję zdrowia i edukację zdrowotną. Również wystąpienia w TV, w radio czy artykuły w popularnej prasie są elementem budowania relacji.
Media społecznościowe – sposoby na pozyskanie pacjentów
4. Załóż profil na Instagramie.
Czy masz zawodowy profil na Instagramie? Dzięki któremu możesz dotrzeć do osób, które mogłyby zostać Twoimi pacjentami.
5. Załóż stronę na Facebooku
Czy masz zawodową stronę na Facebooku tzw. fanpage? Dzięki któremu możesz dotrzeć do osób, które mogłyby zostać Twoimi pacjentami.
6. Załóż kanał na YouTube
Czy nagrane filmy zamieszczasz na swoim kanale?
Nadal jest to bezpłatne i proste w obsłudze miejsce wyszukiwania filmów, również z informacjami o chorobach i problemach zdrowotnych.
Medyczna strona internetowa – bezpieczna forma pozyskania pacjentów
7. Strona internetowa
Zainwestuj w stronę internetową. Jeżeli masz stronę, to czy jest łatwa w obsłudze na telefonie (czy jest responsywna)? Czy są niej aktualne informacje? Czy jest przyjazna i bezpieczna dla użytkowników?
8. Zaktualizuj opis “O mnie/O Nas” na stronie www
Czy informacje są aktualne? Czy są opisane problemy pacjentów, które rozwiązujesz? Czy jest podana specjalizacja?
9. Sprawdź zakładkę “Zakres usług”
Czy jest podany zakres usług medycznych, które wykonujesz? Czy opisujesz w jaki sposób wykonujesz usługi? Na jakich urządzeniach? W jakich warunkach?
10. Zakładka „Aktualności”
Wykorzystaj zakładkę “Aktualności” do informowania o bieżących zmianach, udogodnieniach, rozwoju (kursy, konferencje, szkolenia).
11. Jeżeli to możliwe udostępnij “Rejestrację online”
Czy można umówić konsultację online? Bez konieczności rozmowy telefonicznej, wysyłania maili i kontaktu osobistego. Czy można sprawdzić dostępne terminy 24/7?
Liczba omawianych konsultacji z wykorzystaniem internetu wzrasta. Jest to stosunkowo trudne do wdrożenia, ale rentowne usprawnienie w obsłudze pacjenta. Naszym zdaniem będzie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie pacjentów.
12. Zakładka “Zespół”
Nie można napisać, że jest się najlepszym i wybitnym. Można przedstawić suche fakty, zdobyte doświadczenie, certyfikaty, udział w konferencjach itp.
Czy masz współpracowników i czy ich można znaleźć w internecie? Czy są dobrze opisani na stronie? Czy mają odnośniki do swoich mediów społecznościowych? Czy mają dobre zdjęcia portretowe?
Komunikacja z pacjentem
13. Wykorzystaj „firmowy” mail, taki który ma nazwę jak strona internetowa
Ważne ze względu na RODO i proces obsługi pacjenta (EDM). Dodaje profesjonalizmu i wiarygodności. Czy masz mail, który nie jest prywatnym mailem?
14. Dostosuj sposób komunikacji do zwyczajów pacjentów
Gdzie i jak można nawiązać z Tobą kontakt? Czy dostosowujesz dla własnej wygody, czy do wygody pacjentów? Wiele zależy od usług, które wykonujesz. Czym droższa usługa, tym więcej elementów decyduje o wyborze pacjenta, w tym dostępne formy kontaktu.
15. Uprość sposób pisania i mówienia
Marketing, a szczególnie media społecznościowe to nie pisanie podręcznika medycznego. Czy opisujesz usługi językiem zrozumiałym dla przeciętnego Kowalskiego, który ma podstawową wiedzę medyczną?
16. Mów do pacjentów w sposób prosty
Czy potrafisz mówić językiem Twoich pacjentów? Czy mówisz w sposób prosty i zrozumiały? Pamiętając o tym, że ktoś może nie wiedzieć Tego, co Ty.
17. Informuj o specjalizacji i rozwiązywanych problemach pacjentów tak często, jak to możliwe
Czy i jak szybko można znaleźć informacje o Twojej specjalizacji? Czy można znaleźć informacje, jakie problemy pacjentów rozwiązujesz?
18. Nagrywaj filmy
Nagranie filmu jest łatwe od strony technicznej, ale trudne od strony mentalnej (jest to stresujące). Czy jest jakikolwiek film z Tobą w internecie?
19. Zapewnij kontakt telefoniczny pacjentom po zabiegu
Czy pacjenci po zabiegu mogą do Ciebie zadzwonić, czy mają Twój numer telefonu? Profesor Richard C. Allen i jego koledzy w USA dają każdemu pacjentowi swój numer i zachęcają do dzwonienia. Lepiej reagować szybko w przypadku jakichkolwiek problemów, niż ryzykować i zostawić pacjenta samemu sobie.
Marketplace’y medyczne
20. Zadbaj o swoją obecność na znanylekarz.pl i innych portalach
Dbasz o swoje profile (zdjęcia, aktualne opisy i dane kontaktowe) na portalach dla lekarzy i pacjentów?
Czy masz do nich dostęp i kontrolujesz zamieszczone na nich informacje?
Obsługa pacjenta i sprzedaż usług
21. Podaj ceny, widełki cenowe lub informacje, że cena jest “od kwoty”
Czy można znaleźć informację, ile płaci się za konsultacje u Ciebie? Ile za zabieg? Czy są widełki od do?
Jest to niekomfortowa sytuacja, kiedy nie wiemy, ile zapłacimy za usługę. Ceny powinny być udostępnione dla pacjentów
22. Wprowadź szybkie płatności online
Lubimy wygodę. Gdy już pacjent zdecyduje się na umówienie konsultacji i za nią zapłaci, to zmniejsza się szansa odwołania lub „nieprzyjścia”.
Czy można zapłacić za konsultacje zaraz po jej umówieniu? Czy można zapłacić szybkim przelewem?
Płatności elektroniczne zastępują gotówkę i płatności kartą.
23. Odpowiadaj na pytania pacjentów
Łatwo napisać, trudniej zrobić. Odpowiadanie na pytania zwiększa zaangażowanie pacjentów i przyspiesza proces zakupowy. Można sprawę uprościć, tworząc gotowe odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania. Często pacjenci nie mają czasu, i gdy już podejmą działanie, wykorzystaj to i ułatw zdobycie odpowiedzi i umówienie konsultacji (szczególnie późnym wieczorem lub w dni wolne od pracy).
Czy spisujesz pytania pacjentów i na nie odpowiadasz? Np. nagrywając swoje odpowiedzi jako filmy lub opisując w artykułach na blogu.
24. Wysyłaj do pacjentów mailing i SMS-y
Jeżeli masz odpowiednią zgodę marketingową, możesz wysyłać maile i SMS-y do swoich pacjentów, np. z informacją o nowych zabiegach, promocjach, voucherach. Jest to bezpieczna i legalna forma przekazywania takich informacji, które mogą zostać uznane za reklamę.
25. Zadawaj pytania po wizycie i/lub zabiegu
Prosty sposób na poprawę obsługi pacjenta, zdobycie opinii i wprowadzenie usług, które pacjenci chcą kupić.
Mając odpowiednią zgodę marketingową na kontakt, można napisać do pacjenta prośbę o udzielenie informacji na ważne dla nas pytania. Nie musimy wówczas zgadywać, co można pacjentom zaoferować lub biernie czekać, np. na opinie.
Czy wysyłasz do swoich pacjentów zapytanie, jak się czują po zabiegu? Czy prosisz o opinię? Czy pytasz jakimi usługami byliby zainteresowani?
Wizerunek i PR (public relations)
26. Udostępnij aktualne zdjęcia miejsca pracy
Czy można znaleźć zdjęcia wnętrz, w których pracujesz? Jakie wrażenie wywierają na oglądającym – czyste, przyjemne, nowoczesne, czy wręcz przeciwnie?
Przemyślany projekt gabinetu jest jednym ze sposobów na pozyskanie pacjentów. Dlatego, że wystrój będzie tłem do zdjęć i wpływa na samopoczucie pacjentów wewnątrz placówki.
27. Bądź pozytywny i uśmiechnięty
Lubimy miłą obsługę, która sprawia, że czujemy się lepiej. Lubimy miłych i kulturalnych ludzi.
Czy jesteś sympatyczną i empatyczną osobą? Pogodną i zadowoloną z pracy?
28. Pozyskuj opinie
Opinie pacjentów zastąpiły marketing szeptany. Opinie są jednym z najważniejszych kryteriów wyboru lekarza. Najskuteczniej jest proaktywnie pozyskiwać opinie od pacjentów, czyli przypominać o wystawieniu i prosić.
Czy pozyskujesz opinie od pacjentów? Czy masz minimum jedną nową miesięcznie?
29. Zadbaj o spójność wizualną
Nasza pamięć wymaga „kotwiczenia” informacji. Dlatego ważne jest wykorzystywanie tych samych nazw, symboli, kolorów, fontów (rodzajów) napisów.
Czy masz te same kolory na Facebooku, Instagramie i stronie internetowej? Czy dbasz o umieszczanie logo na zdjęciach, materiałach i grafikach? Czy nazwa strony www jest zbliżona do nazwy strony na Facebooku, Instagramie?
30. Stosuj jednolite kolory
Każdy kolor ma swoje znaczenie. Są kolory uważane za eleganckie. I takie, które są kojarzone z medycyną. Jest uniwersalna paleta kolorów, gdzie każdy kolor ma swój unikatowy kod.
W sporcie jednolite stroje pomagają rozpoznać swoich od przeciwników.
31. Zrób zdjęcie profilowe
To samo zdjęcie we wszystkich miejscach w internecie ułatwia rozpoznawanie i zapamiętanie. Tak samo działa logo.
Czy masz profesjonalne zdjęcie portretowe na profilach społecznych i innych miejscach w internecie?
32. Podkreślaj pozamedyczne korzyści i udogodnienia
Czasami o wyborze pacjenta decyduje łatwy dojazd, bezpłatny parking, możliwość rejestracji online czy płatność internetowa. Czy jest oferowana kawa lub woda? Czy dezynfekujesz pomieszczenia dla pacjentów, wykorzystując nowoczesne i bezpieczne lampy UV LED?
Małe z pozoru elementy, które ostatecznie mają dużą wagę w procesie decyzyjnym pacjenta.
Czy masz listę pozamedycznych korzyści i udogodnień dla pacjentów?
33. Pies lub inny zwierz
Zwierzęta i dzieci ocieplają wizerunek. Chyba że masz węża lub robala – wówczas niekoniecznie. Od czasu do czasu pokaż kawałek swojego życia prywatnego.
Nie samą pracą człowiek żyje, a posiadanie zwierzaka domowego to same zalety dla naszego dobrostanu psychicznego.
Masz domowego pupila? A może wspierasz schronisko dla zwierząt?
34. Dbaj o nowości i aktualności
Co nowego? Może odbyło się szkolenie, pojawiła się ciekawa książka, ciekawy przypadek medyczny, wykład online.
Nasi klienci mówią: Ciągle coś się dzieje, aż nie mamy czasu na marketing.
35. Zrób logo
Dlaczego rozpoznajemy samochody i dlaczego określona marka samochodów kojarzy nam się z pewnymi cechami? Dlaczego sprzęt medyczny określonej marki jest droższy od innej – dlatego, że marka przekłada się na wymierną wartość.
Masz swoje logo? Wybrany kolor i/lub rodzaj czcionki, którym zapisujesz swoje nazwisko lub nazwę?
36. Dopilnuj, aby pinezka na mapie Google’a dokładnie wskazywała Twój adres
Czy gabinet jest widoczny na mapach Googla? Czy informacje o gabinecie są umieszczone w Google Moja Firma?
Aktywność w social mediach
37. Rób relacje – modny sposób na pozyskanie pacjentów
Relacje to informacje publikowane w mediach społecznościowych (zdjęcia, filmy, teksty), które są widoczne przez 24 godziny. Mamy mniej czasu i coraz więcej informacji, dlatego relacje są premiowane w social mediach.
Czy publikujesz relacje na Facebooku i Instagramie, tzw. stories?
38. Dodawaj wpisy w Google Moja Firma
Można powielać posty z Facebooka, zdjęcia z Instagrama i filmy z Youtuba.
Czy masz uzupełniony profil w bezpłatnej zakładce Google Moja Firma? Czy regularnie dodajesz wpisy?
Jest to jeden z częściej zaniedbywanych sposobów na pozyskanie pacjentów
39. Prezentuj certyfikaty, udział w szkoleniach i innych aktywnościach zawodowych
Na jakim szkoleniu ostatnio byłaś? Czy pochwaliłaś się tym faktem i/lub certyfikatem?
Efekty Przed Po. Czy masz listę zabiegów Przed Po na swojej stronie, Facebooku i Instagramie? Czy masz opinie pacjentów na swojej stronie?
Niebawem Facebook usunie opinie z wszystkich stron użytkowników. Warto zrobić kopię otrzymanych opinii.
40. Częstotliwość publikacji. Jak często publikujesz na swoich stronach?
W zależności od miejsca publikacji – relacja, post, wydarzenie i rodzaju medium – Facebook, Instagram, YouTube – liczby są różne. Wiele zależy od ilości lekarzy oraz ilości i rodzaju oferowanych usług.
Nasze rekomendacje:
• Relacje – może być kilka, kilkanaście dziennie
• Posty od 2 do 4 tygodniowo.
• Filmy na YouTube – może być 1 tygodniowo.
• Wydarzenia i LIVE – min po 1 miesięcznie
Jak często i co publikujesz?
41. Organizuj live i wydarzenia. Załóż grupę na Facebooku
Nadal bezpłatne i skuteczne sposoby zdobywania zasięgów (ilość osób, które to widzą) w mediach społecznościowych. Jedno wydarzenie lub live miesięcznie to minimum (LIVE może być finałem wydarzenia).
Własna grupa (zamknięta) dla pacjentów bardzo ułatwia prowadzenie promocji usług medycznych, zdobywania informacji i utrzymywaniu kontaktu z pacjentami.
Czy organizujesz live na Facebooku, Youtube lub Instagramie?
Czy organizujesz wydarzenia online (live lub webinary) dla pacjentów?
Czy masz swoją grupę na Facebooku?
To już koniec.
Przestawiliśmy 41 sposobów na pozyskanie pacjentów
Im więcej udzieliłeś odpowiedzi na TAK, tym lepszy jest Twój marketing.
Mamy nadzieję, że materiał jest wartościowy i godny polecenia. Wstępnie miał być płatnym e-bookiem, ale z okazji rekordu Roberta Lewandowskiego dajemy go bezpłatnie. Mam tylko prośbę o udostępnienie posta lub podesłanie do niego linka w Messengerze lub mailem.
Z góry dziękuję.
Dbanie o swój marketing medyczny to dbanie o pacjentów.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?