Facebook zmienia się nieustannie. Wprowadzone ostatnio zmiany rzutują na wygląd i funkcjonowanie stron firmowych. Może się okazać, że nasze zdjęcie w tle nie wyświetla się w całości, a niektóre opisy lub linki na stronie nie działają. Nawet takie drobnostki wpływają na liczbę pacjentów. Dlatego przygotowałem kilka wskazówek – Aktualizacja strony na Facebooku.

Aktualizacja strony na Facebooku

Aktualizacja strony na Facebooku, czy jest konieczna?

Meta (dawniej Facebook) jako firma chce pozyskiwać i utrzymywać użytkowników swoich aplikacji oraz zwiększać czas z ich korzystania. Aplikacje, takie jak Facebook, Instagram czy Whatsapp zmieniają się, aby sprostać konkurencji i naszym oczekiwaniom. Dlatego od czasu do czasu możemy, zobaczyć na monitorach swoich urządzeń komunikat o zmianach.

Zmiany są nieuniknione

Zmiany wymagają od nas dostosowania się i “odnalezienia się” w zmienionej aplikacji. Ponosimy pewien wysiłek umysłowy, ucząc się nowych rzeczy, dlatego zazwyczaj jesteśmy niechętni zmianom. Dodatkowo coś, co działało lub dobrze wyglądało przed zmianą, po zmianie może nie działać lub źle wyglądać, np. zdjęcie z uciętym napisem.

Jak wizytówka 

Strona na Facebooku pełni też rolę wizytówki (przynajmniej jej część graficzna i informacyjna). Jeżeli Facebook wprowadził zmiany na stronie, a my nie sprawdzimy, czy nasza strona dobrze wygląda i czy dane są aktualne, to mamy w efekcie nieaktualną wizytówkę. Każde utrudnienie na drodze pacjenta, a tym może być nieaktualny link, prowadzi do jego zniechęcenia i porzucenia myśli o umówieniu wizyty.

Aktualizacja strony FB

Wskazówki dla tych wszystkich, którzy chcą pozyskiwać pacjentów

Przejdźmy do wskazówek odnoszących się do tego,  co sprawdzić na stronie po wprowadzonych przez Facebooka zmianach. W artykule skupiam się na elementach ważnych z punktu widzenia pacjenta, a nie osoby administrującej stroną. Zmiany w administrowaniu stroną to temat na osobny artykuł.

Na stronach firmowych na Facebooku (fanpage’ach) sprawdzamy:

  1. Jak wygląda na monitorze komputera i telefonu:
    • grafika w tle (cover photo),
    • zdjęcie profilowe.
Facebook cover photo
  1. Informacje:
    • biogram (prezentacja),
    • przyciski,
    • wiadomości automatyczne,
    • dane adresowe i numer telefonu,
    • opinie,
    • linki (do strony www, do rejestracji online, do innych mediów społecznościowych).

Zdjęcia i grafiki

Na fanpage mamy dwa podstawowe miejsca, w których umieszczamy zdjęcia lub grafiki. Pierwszym jest zdjęcie w tle (cover photo), a drugim jest zdjęcie profilowe. 

Aktualizując stronę sprawdzamy:

  • wymiary zdjęcia w tle,
  • teksty na zdjęciu w tle,
  • elementy graficzne.

Zdjęcie w tle

Aktualnie (październik 2022 r. – rekomendacja Facebooka) zdjęcia na komputerach są wyświetlane jako obraz o wymiarach 820 × 312 pikseli, na telefonach jako obraz o wymiarach 640 × 360 pikseli. 

Minimalne wymiary to co najmniej 400 × 150 pikseli. 

Zdjęcie w tle strony z logo lub tekstem lepiej zapisać w formacie pliku PNG. Będzie się lepiej wyświetlać również na większych ekranach.

Sugerujemy przygotować zdjęcia w formacie 820 x 360 pikseli z zachowaniem odpowiednich marginesów tła, aby najważniejsze elementy były skupione na środku zdjęcia.

Aktualizacja strony na Facebooku – zdjęcie w tle
Aktualizacja strony na Facebooku – zdjęcie w tle

Zdjęcie profilowe

Zdjęcie profilowe na komputerach jest wyświetlane jako obraz o wymiarach 170 × 170 pikseli, na telefonach jako obraz o wymiarach 128 × 128 pikseli. Wyświetla się na telefonach jako obraz o wymiarach 36 × 36 pikseli.

Zdjęcie profilowe strony jest przycinane do okrągłej ramki.

Przyciski

Pod zdjęciem profilowym, w prawym dolnym rogu na komputerze lub lewym dolnym na telefonach znajdują się przyciski. Jeden z nich można ustawić jako przekierowanie do rejestracji online, aby ułatwić pacjentom umówienie wizyty. 

Według nas najlepiej sprawdza się ustawienie przycisku “Zarejestruj się” z linkiem do programu rejestracji online.

Rejestracja online

Rejestracja online musi kierować do miejsca, gdzie są wszyscy specjaliści i być widoczna “zawsze” jako widget na stronie www. W każdej zakładce na każdym poziomie strony. Zwykle ma to sens, gdyż pacjent ma krótką drogę do umówienia wizyty, jest jeden główny link do rejestracji do wszystkich specjalistów, dzięki temu pacjent dowiaduje się w wygodny dla siebie sposób, kto jeszcze w placówce przyjmuje (dzięki temu może polecić, namówić małżonka lub po prostu wie, gdzie szukać specjalisty).

Dobra rejestracja online jest dobra dla pacjenta, a potem do specjalisty.

Prezentacja – biogram

Na nowych stronach pojawiła się zakładka “Prezentacja” – aktualnie jest to krótka informacja – maksymalnie 120 znaków. Proponuję wpisać hasłowo nazwy specjalizacji lub najważniejszych usług. Ważny jest konkret. Nazwa specjalizacji lub usługi wprost komunikuje jakie usługi oferuje specjalista lub placówka.

Facebook prezentacja biogram

Opinie

Opinii nigdy za dużo. Warto sprawdzić, czy opinie po zmianach są widoczne na stronie. Pamiętajcie, aby prosić pacjentów o wystawianie opinii również na Facebooku.

Automatyczne wiadomości

Na zarządzanych przez nas stronach klientów, konieczne było ponowne ustawienie w Messengerze, automatycznych odpowiedzi. Jeżeli masz połączoną stronę na Facebooku z Instagramem to wiadomości automatyczne dla Messengera i Instagram Direct ustawia się  w jednym miejscu. Warto w automatycznej odpowiedzi umieścić numer telefonu, godziny, w których można dzwonić i link do rejestracji online.

Dane adresowe i numer telefonu

Z części strony, na której podajemy adres i ustawiamy pinezkę na mapie, pacjent może bezpośrednio wyznaczyć trasę dojazdu. Będzie niezręcznie, jeśli pacjent pojedzie w miejsce, gdzie jest pinezka i będzie to inne miejsce niż Wasz gabinet.

Facebook dane adresowe
Facebook pinezka na mapie

Numer telefonu, który podajemy na stronie fejsbukowej można również połączyć z Whatsappem, aby ułatwić kontakt, np. pacjentom z zagranicy.

FB numer telefonu

Podsumowanie

W pozyskiwaniu pacjentów, szczególnie tych wysokobudżetowych wszystko ma znaczenie. To jakie wrażenie wywierają media społecznościowe, strona internetowa czy rozmowa z Rejestracją. Dbanie o podanie aktualnych danych kontaktowych i przygotowanie dobrze dopasowanych grafik jest równie ważne jak publikowanie postów i filmów.