Czy marketing medyczny musi być skomplikowany?
Czy marketing medyczny musi być skomplikowany? Odpowiedź jest klasycznie marketingowa: To zależy. Jedną z przyczyn takiego wrażenia są sami marketingowcy, którzy komplikują rzeczy proste. Inną przyczyną jest nadmiar możliwości i narzędzi do robienia marketingu.
Przed 30 i 20 laty lekarz mógł zamieścić ogłoszenie w gazecie w rubryce zdrowie i znaleźć dobrą lokalizację na gabinet przy ruchliwej ulicy – na tym marketing się kończył. Dziś możemy zamówić stronę internetową, założyć profile w mediach społecznościowych, wykupić reklamę i mamy jeszcze kilkadziesiąt sposobów na promocję.
Czym jest reklama usług medycznych?
Dla mnie reklamą w marketingu medycznym jest płacenie za dotarcie z informacją do potencjalnych pacjentów bez perswazji i nacisku. O możliwych i legalnych formach promowania i reklamowania działalności medycznej mówiliśmy już sporo. I można materiały na ten temat znaleźć na naszym blogu i kanale na YouTube [tutaj]
Marketing powinien być prosty.
Marketing jest ważny dla każdej działalności zarobkowej, ale jest tylko promilem spraw, które zaprzątają głowę pacjentom w ich życiu. Zadaniem marketingu jest dotarcie do świadomości pacjentów i odpowiedź na ich potrzeby. W prosty sposób budując połączenie od potrzeby do zakupu.
Skuteczny marketing medyczny sprowadza się do empatii i kierowania uwagą. Zadaniem lekarza i menedżera w klinice jest zrozumienie swojej grupy docelowej, wpłynięcie na ich sposób postrzegania oferowanych usług i zmiana jej zachowania, czyli zakup. Na końcu polecam książkę, która pomoże zrozumieć marketing.*
Ile marketingu i promocji potrzebujesz?
Jesteś lekarzem lub przedstawicielem zawodów medycznych. Prowadzisz klinikę lub małe centrum medyczne. W zależności od specjalizacji i rodzaju usług potrzebujesz różnych działań promocyjnych.
Jeżeli jesteś w pierwszej grupie – głównie świadczysz usługi konsultacyjne dla pacjentów ubezpieczonych i komercyjnych.
Udzielasz konsultacji i porad, masz popularną specjalizacje, Twoi pacjenci szukają Twoich usług przez Google. Załóż stronę internetową, uzupełnij profil Google Moja Firma i zapłać znanylekarz.pl – to powinno wystarczyć, aby wypełnić grafik. Działania skupiają się na ułatwieniu odnalezienia Ciebie i informacji o usługach w internecie.
Grupa druga obsługuje pacjentów komercyjnych, z różnymi potrzebami na usługi dodatkowe.
Wykonujesz badania i drobne zabiegi, diagnozujesz i konsultujesz – masz dużą konkurencję. Pacjent płaci z własnych pieniędzy za usługę – to co powyżej plus media społecznościowe, np.Facebook i niewielki budżet reklamowy na Google Ads (200 – 500 zł). Działania skupiają się na ułatwienie odnalezienia Ciebie, dotarciu do potencjalnych pacjentów przy użyciu płatnej reklamy z informacjami o usługach.
Trzecia grupa – nasi główni klienci.
Usługi i zabiegi od kilkuset do kilkunastu tysięcy plus duża konkurencja – do samej obecności w internecie i poza nim potrzebna jest strategia marketingowa. Czym jest strategia marketingowa? To plan działań potrzebnych do zrealizowania celu.
Potrzebujesz czegoś więcej niż dotrzeć z informacją o usługach do pacjentów, potrzebujesz zrozumieć swoją grupę docelową, wpłynąć na ich sposób postrzegania oferowanych usług i zmienić jej zachowanie, czyli doprowadzić do zakupu.
Czwartą grupą są duże podmioty medyczne, które potrzebują rozbudowanych działań marketingowych, promocyjnych i PR-owych.
Jakiego marketingu potrzebujesz?
Sposób promowania zależy od tego, czy lekarz, placówka startuje ze swoją działalnością. Czy działa na rynku od wielu lat, ale nie promowała się, bo nie było takiej potrzeby. Lub promuje się, ale jest to nieskuteczne. Każda z tych trzech sytuacji wymaga innych działań promocyjnych.
Marketing medyczny jest jak ognisko
Moją ulubioną metaforą jest rozpalania ogniska. Chcesz się ogrzać, chcesz wpatrywać się w płomienie. Żeby to osiągnąć, musisz zgromadzić drewno (najlepiej suche), rozpałkę i źródło ognia. Minie chwila zanim drewno zacznie się palić na dobre. Teraz tylko dokładasz od czasu do czasu kolejne gałęzie lub szczapy drewna, aby utrzymać ogień. Jak przestaniesz dokładać do ogniska, ognisko wygaśnie. Drewno będzie zbyt mokre – będzie dużo gryzącego dymu i nie da się przy nim wysiedzieć.
Podobnie jest z marketingiem. Chcesz pacjentów, którzy będą ogrzewać się ciepłem Twojego ogniska marketingu. Potrzebujesz zdjęcia, filmy i teksty, miejsce w internecie i płatną promocję. Jak Twoje ognisko marketingu jest wystarczająco duże, wystarczy dokładać nowych zdjęć, filmów i tekstów. Jak dodasz niewłaściwe zdjęcia, filmy i teksty – nie da się przy ognisku wysiedzieć. Jak nie dodasz – ognisko marketingu wygaśnie.
Co wpływa na wybór formy marketingu medycznego?
Marketing i promocję, którą robimy dla naszych klientów, wybieramy w zależności od:
- sytuacji, w której się znajdujesz;
- rozpoznawalności i wizerunku, który posiadasz (marka osobista lekarza);
- rodzaju usług i zabiegów, które świadczysz;
- celu, który chcemy wspólnie osiągnąć.
Potrzebujesz marketingu medycznego, dzięki któremu zrealizujesz swoje cele i który będzie ciekawy dla Twoich potencjalnych pacjentów. Pamiętasz o empatii, przykuciu uwagi i budowaniu najkrótszej drogi od ich potrzeb do zakupu Twoich usług. Dla różnych lekarzy i placówek potrzebne są różne działania marketingowe i promocyjne.
Być może nadal zadajesz sobie pytanie: Czy marketing medyczny musi być skomplikowany? Nie musi, ale wymaga zrozumienia i czasu.
Ile kosztuje marketing medyczny?
Dostęp do Facebooka, Instagrama, do znanylekarz.pl jest bezpłatny. Pozornie bezpłatny, gdyż kosztuje to nas czas lub jest to dostęp w ograniczonym zakresie. Może masz czas i chcesz to zrobić samodzielnie, to potrzebujesz jeszcze zdobyć umiejętności i wiedzę jak robić marketing. Zdobycie umiejętności i wiedzy wymaga czasu. Przelicz koszt Twojej godziny czasu razy na przykład 5 godzin tygodniowo – ile kosztuje Cię obsługa marketingu?
Wniosek jest następujący – każdy rodzaj marketingu kosztuje. Czy nie rozsądniej powierzyć to komuś, kto ma umiejętności, wiedzę i co najważniejsze – doświadczenie. Nie osiąga się biegłości w dziedzinie medycyny czy marketingu w kilka dni. Wiedzą o tym pacjenci, którzy szukają doświadczonych specjalistów.
Możesz poprosić o wsparcie specjalistów ds. marketingu medycznego, aby pomogli lub wyręczyli Cię w prowadzeniu marketingu. Czy to się opłaca? Zawsze. Różny jest tylko czas, w którym wydatki na marketing zaczną się zwracać w sposób mierzalny. Nie każdy marketing to wsparcie sprzedaży.
Jak można obliczyć skuteczność marketingu?
Zależy jakie usługi i zabiegi sprzedajesz. Jeżeli na zabiegu zarabiasz 2000 zł, a na cały marketing potrzebujesz 4000 zł (z czego część to budżet reklamowy, a nie wynagrodzenie specjalisty), to przy 2 pacjentach inwestycja się pokrywa, a Ty masz korzyść w postaci promocji swojej marki specjalisty lub kliniki, Dodatkowo masz większe szanse na nowych pacjentów. I jak często mówią mi lekarze i menedżerowie – raz pozyskany pacjent może do Ciebie wracać i polecać innym.
To marketing jest skomplikowany czy prosty?
Działania marketingu medycznego zawsze przynoszą korzyści. Promocja usług, specjalisty i placówki pomaga pozyskać pacjentów. Dla doświadczonego specjalisty, który ma umiejętności, wiedzę i doświadczenie, realizowanie prostego i skutecznego marketingu jest proste.
Moja odpowiedź na tytułowe pytanie: Czy marketing medyczny musi być skomplikowany?
Rzeczy i czynności są proste i łatwe, gdy wykonuje je osoba doświadczona, Gdy próbujemy robić coś sami po raz pierwszy, okazuje się, że to, co z pozoru wydawało się łatwe i proste – takie nie jest. Tak jest w medycynie i w marketingu. To czy marketing medyczny jest skomplikowany, czy trudny, zależy od naszych umiejętności, wiedzy i doświadczenia.
*Wspomniana książka, która pomoże zrozumieć marketing to:
“Zrozumieć marketing” autorstwa dwóch marketerów i przedsiębiorców – Artura Jabłońskiego i Marka Piaska.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?