Formy promowania usług medycznych – aktywne i pasywne
Stosujesz aktywne i pasywne formy promowania usług medycznych? Chcesz mieć więcej pacjentów, ale niech chcesz się promować? Wzdrygasz się na myśl o nagrywaniu filmów na Tik Toka i robieniu “sweet foci” na Instagrama? Jednocześnie masz świadomość, że promowanie siebie i kliniki jest konieczne, aby utrzymać pacjentów przed odejściem do konkurencji.
W artykule opiszę, dlaczego aktywne i pasywne formy promowania usług medycznych są wybierane przez poszczególnych lekarzy i menedżerów. Jakich efektów możemy się spodziewać i w jakim okresie czasu od ich zastosowania.
Czym się różnią aktywne i pasywne formy promowania usług medycznych?
Podstawowym kryterium podziału jest udział lekarza, menedżera i personelu w tworzenie materiałów promocyjnych. Udział bezpośredni wymienionych osób w promocje jest różny w zależności od roli zawodowej, osobistych przekonań i wielkości placówki.
Lekarz może być jednocześnie właścicielem i menedżerem swojego jednoosobowego gabinetu. W takiej sytuacji może brać udział w każdej formie promocji aktywnej i pasywnej. Lekarz może też być właścicielem placówki i brać udział, jako decydent w pasywnych formach promocji.
W aktywnej – jest twarzą i marką gabinetu, robi sobie zdjęcia, nagrywa filmy dla pacjentów, które są dostępne w mediach społecznościowych, pisze posty, odpowiada na komentarze, występuje w live’ach.
W pasywnej – zleca wykonanie i pozycjonowanie strony internetowej, zamawia napisanie artykułów na bloga, zatrudnia agencję do prowadzenia mediów społecznościowych i obsługi płatnych reklam. Wykupuje artykuły sponsorowane w prasie i radio. Działania w tym wypadku skupiają się na promocji marki placówki, zakresu usług i pozyskiwaniu pacjentów do wielu specjalistów.
Co wpływa na wybór aktywnej lub pasywnej formy promocji?
Osobiste zaangażowanie
Najważniejszym wyróżnikiem jest osobiste zaangażowanie lekarza i personelu. Nie każdy chce być twarzą kliniki, nie każdy ma ochotę nagrywać filmy i uśmiechać się do zdjęć, które trafią do mediów społecznościowych.
Osobisty stosunek do promocji
Drugim wyróżnikiem jest osobisty i zawodowy stosunek do promowania siebie i usług. Wielu osobom ze środowiska medycznego wydaje się to nieodpowiednie i nieprzystające do rangi wykonywanego zawodu. Takie osoby utożsamiają promocję z reklamą, która jest zabroniona.
Wielkość placówki i oferty
Czym większa liczba lekarzy w placówce i im szerszy zakres oferowanych usług, tym więcej informacji do przekazania pacjentom. Brak powtarzalności tematu lub osoby w komunikacji placówki wpływa negatywnie na jej zapamiętanie przez pacjentów. Przez co taka rozwodniona komunikacja jest nieskuteczną formą promocji w celu pozyskania pacjentów.
Emocje i oszczędności
Wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą osobiście angażować się w promocję, są pasywne działania marketingowe. Zapewniają one lekarzom i menedżerom większy komfort psychiczny i oszczędność czasu. Wystąpienia w internecie, nagrywanie filmów i robienie zdjęć stresuje ludzi i zajmuje sporo czasu. Ten czas można przeznaczyć na obsługę pacjentów i zarządzanie placówką.
Pasywne formy promowania usług medycznych
- Strona internetowa.
- Pozycjonowanie strony internetowej.
- Reklamy w Google Ads.
- Wizytówka Google Moja Firma i Google Maps.
- Prowadzenie mediów społecznościowych w oparciu o zdjęcia stockowe (z baz zdjęć) i opisy medyczne (tzw. statyczne prowadzenie social media).
- Zakup artykułów sponsorowanych w prasie.
Aktywne formy promowania usług medycznych
- Media społecznościowe prowadzone dynamicznie z własnymi zdjęciami i filmami.
- Nagrywanie filmów (również na Tik Toka i Youtuba).
- Robienie sobie zdjęć i filmów w pracy (gabinet, sala operacyjna).
- Reklamy w mediach społecznościowych (najskuteczniejsze są z filmem).
- Wystąpienia na żywo w mediach społecznościowych (live).
- Wystąpienia w wydarzeniach i webinarach.
- Szukanie kontaktu z dziennikarzami, telewizją i radiem.
- Prowadzenie bloga na stronie internetowej.
- Prowadzenie vloga na YouTube lub TikToku.
Dlaczego pasywne formy promocji są częściej wybierane?
Podchodzimy z pełnym zrozumieniem do oporów przed aktywnymi formami promocji, proponując pasywne formy. Pasywne formy są częściej wybierane. Dlatego, że są zwyczajnie wygodniejsze i prostsze w realizacji z punktu widzenia lekarza i menedżera – wystarczy zatrudnić agencję marketingową do ich wykonania.
Wspieramy lekarzy, menedżerów i właścicieli, którzy chcą pozyskiwać pacjentówpoprzez jedną lub drugą formę promocji. Mamy działania oparte zarówno o aktywne i pasywne formy promowania usług medycznych.
Stosowany przez nas podział form promocji w celu poszukiwania i pozyskiwania pacjentów jest umowny. Podział jest oparty o nasze obserwacje preferencji klientów i wielkość placówek, którymi zarządzają. Czasami lekarze i medycy zarządzają jedynie swoją marką osobista specjalisty, pracując w różnych podmiotach medycznych.
Zamiast podsumowania
Czas to pieniądz
Ważnym czynnikiem związanym z wyborem aktywnej lub pasywnej formy promowania usług medycznych jest czas potrzebny na uzyskanie efektu. Aktywne formy szybciej można przygotować i wykorzystywać do pozyskiwania pacjentów właściwie od zaraz. Dzięki płatnym reklamom w mediach społecznościowych można z dnia na dzień uruchomić promocję lekarza, usług lub placówki.
Pasywne formy pozyskiwania pacjentów wymagają więcej czasu na ich przygotowanie. Zrobienie strony internetowej wymaga około 4 tygodni, uruchomienie reklamy w Google bez strony przynosi słabe wyniki. Utworzenie wizytówki z adresem w Google Maps trwa kilka minut, ale weryfikacja zajmuje minimum 2 tygodnie. Pozycjonowanie przynosi efekty po kilku miesiącach rzetelnej pracy agencji marketingowej.
Wpływ na szybkość i liczbę pozyskanych pacjentów ma również wielkość placówki. Zazwyczaj im większa placówka, tym więcej czasu potrzeba na jej wypromowanie, które zapewnia stały wzrost liczby pacjentów. Wymaga stosowania większej liczby metod (narzędzi) promocji.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?