Czasami skuteczne rozwiązania to te proste i oczywiste. W promocji usług medycznych i pozyskiwaniu wysokobudżetowych pacjentów takim prostym i skutecznym sposobem jest dostarczenie pacjentom rzetelnej wiedzy. Gdzie pacjenci szukają wiedzy, informacji o usługach medycznych, zdrowiu i dostępnych terapiach? 

Podstawowe źródło wiedzy to internet

Gdzie pacjenci szukają wiedzy? Wiedzy medycznej i informacji o usługach, zdrowiu, lekach i preparatach pacjenci szukają tam, gdzie szukają każdej informacji – w internecie. 

Dostępność do internetu jest powszechna i łatwa. Ilu Polaków i w jakim wieku korzysta z internetu, dowiadujemy się z badania CBOS-u. W opracowaniu wyników badania “Korzystanie z internetu w 2022 roku” czytamy:

Obecność online zależy przede wszystkim od wieku, a wśród starszych respondentów również od poziomu wykształcenia.

Korzystanie z internetu jest powszechne wśród osób poniżej 35 roku życia, a także niemal powszechne wśród badanych mających od 35 do 44 lat.

Do grona internautów zalicza się ogromna większość ankietowanych mających od 45 do 54 lat i dwie trzecie w wieku 55-64 lata.

Wśród osób starszych użytkownicy internetu stanowią mniejszość: dwie piąte wśród mających od 65 do 74 lat i około jednej piątej wśród najstarszych.

W porównaniu do poprzedniego pomiaru sprzed roku największy wzrost odsetka będących online nastąpił w grupach: 45-54 lata (o 10 punktów procentowych) i 75+ (o 9 punktów).*

Internet to źródło wiedzy

Edukowanie pacjentów – skuteczne, legalne i potrzebne

Działalność lecznicza to również promocja zdrowia, czyli zapisana w ustawie i co za tym idzie legalna forma promocji lekarzy, gabinetów i klinik. To jak promować na przykład zdrowe nawyki, profilaktykę, zdrowy styl życia zależy od inwencji twórczej i kreatywności lekarzy. Promocja zdrowia to dzielenie się wiedzą z pacjentami, wyjaśnianie jak przebiega zabieg, informowania o usługach medycznych oraz tym wszystkim, o co pytają pacjenci w dowolnej formie.

Gdzie pacjenci szukają wiedzy?

Najpopularniejszymi formami dzielenia się wiedzą lekarzy z pacjentami, są:

  1. Blogi, czyli zbiory artykułów na stronie internetowej lekarza, kliniki lub placówki medycznej. Poza oczywistą korzyścią z budowania wizerunku eksperta przez autora, który pisze artykuły, jest to też świetny sposób na pozycjonowanie strony internetowej. Za blog możemy również uznać posty publikowane na Facebooku i Linkedin oraz materiały zamieszczane na Instagramie.
  2. Portale medyczne – serwisy ze zbiorem artykułów o szerokiej tematyce medycznej.
  3. Videoblogi, najczęściej kojarzone z własnym kanałem na YouTube, gdzie twórca umieszcza nagrane filmy. Aktualnie możemy przyjąć, że filmy (wideo) są dominującą formą, dzielenia się wiedzą z pacjentami, również w mediach społecznościowych.
  4. Media społecznościowe – Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, gdzie można publikować filmy, teksty (z wyjątkiem TikTok, który skupia się na filmach) i zdjęcia.
  5. Grupy na Facebooku i fora internetowe, gdzie można dzielić się wiedzą uczestnicząc w dyskusjach. Raczej dla ludzi i niebiańskiej cierpliwości i silnych nerwach.

Pacjenci i internet potrzebują wiedzy

Większość osób wiele niewiele o medycynie, leczeniu i dbaniu o własne zdrowie. Wyobrażenie lekarzy jest takie, że “internet jest pełen” dzielących się wiedzą medyków, którzy piszą, nagrywają filmy i publikują. 

Liczby mówią coś innego. W przywołanym opracowaniu wyników badania CBOSu* czytamy

Bloga, w tym także wideobloga, lub własną stronę prowadzi czterech na stu internautów (4%, czyli trzech na stu spośród ogółu badanych). Relatywnie więcej prowadzących klasyczne blogi lub wideoblogi jest wśród internautek niż internautów (6% wobec 2%).” 

Popularność blogów utrzymuje się na stabilnym poziomie od wielu lat – czyta je co trzeci korzystający z internetu, czyli 30% internautów w Polsce.*

Jeszcze mniej jest lekarzy, którzy publikują w internecie treści o charakterze medycznym i edukacyjnym regularnie. Powszechne wśród medyków jest mylne założenie, że skoro w internecie jest mnóstwo filmów, postów i artykułów o medycynie i leczeniu, to pacjenci już tą wiedzę mają i nie chcą nowej.

Otóż nie. Większość informacji, która do nas docierają – zapominamy. Tym bardziej po jednym przeczytaniu lub obejrzeniu. Przyswojenie wiedzy wymaga od nas skupienia i powtórek.

Edukacja pacjentów w promocji usług medycznych – pacjent 3.0

Pacjent w roku 2022 oczekuje dostarczania nowych informacji i tradycyjnych mediów w formie online. Szybciej zmienia się forma zdobywania informacji, niż nawyki Polaków. 

Tradycyjną telewizję i prasę zastępują telewizją online i internetowymi portalami formacyjnymi, szczególnie atrakcyjne pod tym względem są portale medialne takie jak Anywhere.pl. Na portalach medialnych jest coraz więcej programów i materiałów związanych z medycyną, na przykład Mój Znajomy Lekarz.

Znajduje to potwierdzenie w badaniach prowadzonych przez CBOS. Liczba osób, które oglądają online filmy seriale, telewizję i inne materiały wideo to blisko 57% badanych polaków.  


“Jeszcze większa jest skala czytelnictwa internetowych portali informacyjnych, które deklaruje 82% użytkowników internetu (czyli 63% ogółu badanych). Podobnie jak w przypadku gazet, wyróżniają się tu respondenci najlepiej wykształceni (90%).”

Edukacja pacjentów najskuteczniejszym sposobem pozyskiwania pacjentów

W marketingu medycznym, promocji usług medycznych i pozyskiwaniu wysokobudżetowych pacjentów proste sposoby (nie pisze, że łatwe) są skuteczne i bezpieczne. Przy odpowiedniej strategii marketingowej i sprawnej realizacji można produkować wartościowe treści w mniej niż pół godziny tygodniowo. W dodatku tymi treściami można obsługiwać cztery kanały mediów społecznościowych. 

Pacjenci, którzy szukają wiedzy medycznej, prawdopodobnie mają również problem ze zdrowiem. Obecność w tych miejscach, gdzie pacjenci szukają informacji,  jest kluczowa. Gdy dołożymy do tego dobrze zbudowaną markę osobistą specjalisty lub solidną markę placówki, które są wiarygodne, rozpoznawalne i mają dobrą reputację to sukces gwarantowany.  

Realizujemy takie proste i skuteczne współpracę z naszymi klientami.