Budowanie marki pracodawcy w medycynie – employer branding

Powiększenie zespołu jest blokadą w rozwoju placówki. Brak rąk do pracy może być przyczyną długich terminów dla pacjentów i w efekcie prowadzić do ich rezygnacji. Rozwiązaniem może być skuteczny employer branding, czyli budowanie marki pracodawcy w medycynie.

Czym jest employer branding w medycynie?

Według eksperta budowania marki Dana Schawbela – marka pracodawcy (employer branding) to zapewnienie potencjalnym kandydatom, pracownikom i innym interesariuszom określonego doświadczenia w internecie, żeby wzmocnić pozytywny odbiór marki.

Celem obecności firm w mediach społecznościowych jest również rekrutacja pracowników. Jest to trzeci najczęściej podawany przez firmy w Polsce powód ich aktywności w serwisach społecznościowych. W przeprowadzonej przez nas ankiecie wśród rezydentów okulistyki ważnymi czynnikami przy wyborze miejsca pracy jest możliwość praktycznej nauki, możliwość rozwoju zawodowego i przyjazna atmosfera w miejscu pracy

“Employer Branding (EB z ang. budowanie marki pracodawcy) to wszelkie działania podejmowane przez organizacje w  celu kreowania wizerunku firmy jako pracodawcy z wyboruCelem employer brandingu jest budowanie wizerunku firmy, w której pracownicy dostrzegają dobre środowisko pracy i możliwości rozwoju. Ta długoterminowa strategia opiera się na zapewnieniu warunków pracy i benefitów oraz budowaniu atrakcyjnych ofert pracy, które znajdują pokrycie w praktyce.” 

(https://smartlunch.pl/blog/2019/07/24/employer-branding-czyli-jak-budowac-wizerunek-dobrego-pracodawcy/)

W jednoosobowym gabinecie i w małych klinikach może dojść do sytuacji, gdy brakuje czasu na obsługę wszystkich pacjentów. Gdy jest zbyt długi czas oczekiwania, pacjenci mogą zrezygnować z wizyty i szukać pomocy u konkurencji. Gdy ktoś z zespołu zachoruje lub trafi na kwarantannę i nie ma zmiennika – to dochodzi do utraty przychodu i komplikacji w funkcjonowaniu placówki.

Gdzie i jak szukać medyków do pracy?

Dla lekarzy kluczowe są następujące czynniki przy wyborze pracy:
• możliwość nauki
• wynagrodzenie
• atmosfera w pracy – osobowość szefa
• lokalizacja
• godziny pracy

Proponuję rozpocząć od własnej strony na Facebooku. W dostępnej specjalnej zakładce “Zarządzaj ofertami pracy” możemy umieszczać swoje ogłoszenia. Jest to proste i intuicyjne narzędzie do publikacji ogłoszeń na Facebooku. Oferty pracy można promować płatnie, aby zwiększyć zasięg ogłoszenia i zwiększyć szanse na dotarcie do najlepszych kandydatów. Oczywiście informacje o tym, że poszukujesz pracownika powinieneś zamieścić na wszystkich swoich profilach, które posiadasz.

Facebook rekrutacja pracowników medycznych

Na Facebooku funkcjonują grupy łączące poszukujących pracy z poszukującymi pracowników. Zarówno dla lekarzy, pielęgniarek i innych grup zawodowych. Przykładowe grupy to “Praca dla Lekarzy” https://www.facebook.com/Praca-dla-Lekarzy-103773711231482 grupa jest powiązana z portalem lekarskim Konsylium24/Kompendium24.

Inną grupą jest  Portal-Medica dla lekarzy” https://www.facebook.com/groups/portalmedicadlalekarzy prowadzona przez wyspecjalizowaną w obsłudze lekarzy i pielęgniarek firmę Portal Medica.

Portal Medica dla Lekarzy

Zarówno Konsylium24 jaki i Portal Medica prowadzą specjalistyczne portale dla medyków z ofertami pracy w Internecie. Również działy ogłoszeń dla pracowników medycznych znajdują się na międzynarodowych agregatach ofert pracy, np. Jobsora (https://pl.jobsora.com/).

Jobsora oferty pracy w Polsce

Jakie informacje zawrzeć w ogłoszeniu?

Wypełnienie jak największej ilości pól w formularzach, które musisz uzupełnić przed dodaniem ogłoszenia wpływa na widoczność ogłoszenia i jego atrakcyjność. Konkretna informacja jest wyżej ceniona od ogólników i marnotrawstwa czasu kandydatów, np. “Dodatkowe informacje przekażemy kandydatom mailowo” w miejscu podania kwoty wynagrodzenia lub wymiaru czasu. 

Jak mawia Brian Tracy – brak zgłoszeń w odpowiedzi na ofertę jednoznacznie wskazuje, że oferta jest źle przygotowana, a wynagrodzenie za niskie. Brak minimum 3 zgłoszeń to znak, że ofertę trzeba poprawić.

Kandydaci zwracają uwagę na wiele czynników poza wynagrodzeniem i warunkami zawartymi w ogłoszeniu zanim wyślą zgłoszenie. Lekarze i personel medyczny ma w czym wybierać, bo pracy nie brakuje. I dlatego śledzą placówki medyczne w social mediach, sprawdzają w internecie opinie o przyszłym szefie i weryfikują ofertę pod kątem własnych planów i ambicji.  Dbanie o swoją markę pracodawcy i pokazanie się z jak najlepszej strony przyszłym współpracownikom to klucz do pozyskania wartościowych członków zespołu.

Aby przekonać do siebie kandydatów, konieczne jest pokazanie, że współpraca zaspokoi zarówno oczekiwania pracownika jak i pracodawcy.

A już dziś możesz pokazać atmosferę w swojej placówce, rozwój swoich pracowników i wzmocnić swoją (placówki) markę prowadząc aktywną promocję w social mediach i na swojej stronie internetowej.

1 Dan Schawbel, Personal branding 2.0 Cztery kroki do zbudowania marki osobistej, Helion, 2012.
2 wg danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za 2019 rok