/

Jak stworzyć reklamę (podmiotu leczniczego), aby nie była (zakazaną) reklamą?

Dlaczego część podmiotów leczniczych świadczących usługi medyczne reklamuje się w każdy możliwy sposób, a część boi się zamieścić cennik na stronie? Chciałbyś zareklamować swój podmiot leczniczy w sposób bezpieczny i skuteczny?

W tym artykule opisuję 3 sposoby jak to zrobić.

Najważniejsza jest znajomość prawa

Ważne, aby zrozumieć definicję reklamy. Zakaz reklamy nie obejmuje wszystkich świadczeń medycznych. Większość lekarzy i właścicieli nie wie, że reklamy muszą spełniać jednocześnie 3 warunki – być publiczne, zawierać perswazje i dotyczyć świadczeń zdrowotnych. Reklama to jedna z wielu metod promocji placówki leczniczej. Jeżeli nie popełnisz rażących błędów, możesz skutecznie i zgodnie z prawem promować swoją placówkę.

(Nie) zakazana reklama podmiotu leczniczego

Wielu lekarzy zastanawia się dlaczego ich praktyki i podmiot leczniczy nie rozwijają się. Niektórzy uważają, że powodem słabych wyników jest nieuczciwe reklamowanie się konkurencji w celu pozyskania pacjentów. Ty też możesz robić promocję, która nie jest zakazaną reklamą.

Zakaz reklamy podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Wszelkie informacje promujące podmiot leczniczy, które zawierają w sobie perswazję, czyli nakłanianie pacjentów do skorzystania z Twoich usług oraz dotyczą udzielanych świadczeń zdrowotnych w tym ich zakresu i rodzaju w połączeniu z faktem przekazania ich do publicznej wiadomości, są zakazaną reklamą w świetle ustawy o działalności leczniczej i orzecznictwie. 

Zobacz też: Marketing medyczny a prawo – co musisz wiedzieć?

Sposób pierwszy na reklamowanie podmiotu leczniczego

Informowanie pacjentów o zakresie i rodzaju świadczeń zdrowotnych

W internecie forma jest często ważniejsza od treści. Sposób przekazania informacji ma większe znaczenie niż sama informacja. Jest to wynikiem sposobu, w jaki przyjmujemy informacje i sytuacji, w której mamy kontakt z informacją.

Proponuję utrwalenie wiedzy, dlaczego forma jest ważniejsza od treści poprzez proste ćwiczenie z wykorzystaniem techniki myślenia pytaniami i empatii.

Wyobraź sobie Twojego potencjalnego pacjenta. 

  • Czy widzisz go oczami wyobraźni? 

Jeżeli tak – to co w tej chwili robi? 

Pracuje, czy może zajmuje się dziećmi? Ogląda Netflixa, czy jest na spacerze z psem? 

  • Kiedy przegląda media społecznościowe?
  • Jak przegląda? 

Sprawdza wybrane strony lekarzy, czy raczej przegląda dla rozrywki? 

Jak myślisz, co może go zainteresować na Twoich mediach – opis zabiegu, opis choroby. 

A może ładne zdjęcie lub krótki film z sali zabiegowej (to może przykuć uwagę)?

  • Czego szuka w internecie i w jaki sposób?

Może niczego w tej chwili nie szuka. Może szuka na medycznych stronach internetowych podmiotów medycznych, gdy ma problem i szuka jego rozwiązania lub szuka potrzebnych informacji, np. jak wybrać lekarza do wykonania korekty nosa.

Jaka informacja przykuwa uwagę?

Ładnie zapakowana informacja w obrazek lub film jest ciekawsza niż najlepiej napisany opis zabiegu. Ciekawie zapakowana informacja jest świetną reklamą usług podmiotu leczniczego zarówno wykonującego usługi medycyny estetycznej i zabiegi.

Przykład.

Zamieszczamy informację o tym, że  powiększamy i modelujemy usta z jednym zdjęciem na Facebooku, a następnie przekierowanie na stronę internetową

Na stronie zamieszczamy galerię zdjęć efektów przed i po, potencjalny pacjent ogląda, ocenia, porównuje, sprawdza ceny i opinie. Ogląda i czyta to, co dla niego przygotowaliśmy na stronie internetowej. Zbijamy obiekcje pacjenta. 

Umożliwiamy umówienia wizyty poprzez rejestrację online. Dobra strona internetowa pozyskuje pacjentów, dzięki swojej zawartości i konstrukcji.

I już – tak działa reklama poprzez informowanie. Nie namawiamy, informujemy.

Jaka jest różnica między informowaniem a perswadowaniem?

Definicje na podstawie Słownika języka polskiego:

perswazja «namawianie do czegoś lub odradzanie czegoś z przytoczeniem odpowiednich argumentów» https://sjp.pwn.pl/slowniki/perswazja.html
informować «udzielać informacji, wskazówek, podawać do wiadomości»informować się1. «zasięgać informacji»2. «udzielać sobie nawzajem informacji»https://sjp.pwn.pl/slowniki/informowanie.html

Różnica jest oczywista. Mogę zaproponować wyczucie różnicy pomiędzy informowaniem  pacjentów a perswadowaniem – jako trzymanie się faktów i mówienie o faktach.

Sposób drugi na reklamowanie podmiotu leczniczego

Promocja zdrowia poprzez promowanie zdrowego stylu życia.

Każdą usługę medyczną można połączyć z promocją zdrowia. Promocja zdrowia jest w zakresie prowadzenia działalności wskazanej przez ustawę i może być reklamą Twojej placówki leczniczej.

Czym jest promocja zdrowia?

 Promocja zdrowia (definicja z ustawy o działalności leczniczej) – działania umożliwiające poszczególnym osobom i społeczności zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego poprawę, promowanie zdrowego stylu życia oraz środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu;

Nasza reklama podmiotu leczniczego, którą przygotujemy jako akcję promującą zdrowie, powinna być:

  • związana z zakresem usług;
  • ciekawa dla pacjentów 
  • oparta o cykliczne działania (live, webinary, spotkania) 
  • ciekawa dla mediów (tradycyjnych i internetowych).

Celem akcji poza promocją zdrowia i zdrowego stylu życia, np. picia odpowiedniej ilości wody, musi być zdobycie rozgłosu. Dzięki rozgłosowi dowiedzą się o nas potencjalni pacjenci, być może napisze o nas jakaś gazeta lub otrzymamy zaproszenie do radia lub telewizji śniadaniowej.

Zgodzisz się ze mną, że trudno takiego efektu nie nazwać reklamą dla podmiotu leczniczego.

Sposób trzeci na reklamowanie podmiotu leczniczego

Działania promocyjne nie publiczne

Główną cechę reklamy, czyli jej publiczny charakter można wyeliminować, kierując nasz komunikat do konkretnej grupy osób. Taką niepubliczną grupą osób są na przykład:

  • osoby zapisane na newslettera (baza mailingowa),
  • osoby, które wyraziły zgodę na kontakt poprzez smsa (baza numerów telefonicznych – kampanie smsowe),
  • zamknięte grupy na Facebooku (przy odpowiednich ustawieniach prywatności i widoczności grupy),
  • osoby przebywające w gabinecie.

Warunkiem skuteczności tego sposobu reklamowania się jest posiadanie grupy i bazy kontaktów. Jeżeli nie masz zgody na prowadzenie działań marketingowych od swoich pacjentów, to jak najszybciej takie zgody zacznij zbierać.

Jeżeli nie zbierasz aktywnie zapisów na newsletter poprzez swoją stronę – to zacznij to robić. Wystarczy raz w miesiącu napisać maila z ofertą usług medycznych. 

Podsumowanie

Stosujemy znacznie więcej sposobów na skuteczne i zgodne z prawem reklamowanie podmiotów medycznych we współpracy z naszymi klientami. Mam nadzieję, że 3 wymienione w tym artykule będą częścią Twoich działań promocyjnych. Być może nie znajdziesz dla nich miejsca w swojej strategii marketingowej.  My w ImageMed działania dobieramy w zależności od zakresu usług, otwartości osób zarządzających podmiotem i budżetu.

Trzymam kciuki za Ciebie i Twoją placówkę. Przygotowaliśmy dla Ciebie prezent – bezpłatny e-book “Jak pozyskać pacjentów na zabiegi plastyki powiek?


Wszystkiego dobrego!

Paweł Jędrzejewski

Wiedza

Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?

Kontakt

Napisz do nas, gdy:

Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych? 

Chcesz budować markę osobistą lekarza?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie będzie widoczny