Korzyści posiadania grupy na Facebooku – specjalisty i kliniki
Spis treści
- Czym są grupy na Facebooku?
- Co może być tematem grupy w marketingu medycznym?
- Czemu służy grupa na Facebooku?
- Jakie grupy na Facebooku są najlepsze w marketingu medycznym?
- Jakie są różnice między stroną a grupą na Facebooku?
- Jakie są korzyści posiadania grupy na Facebooku – specjalisty i kliniki?
Czym są grupy na Facebooku?
Grupy na Facebooku to miejsce stworzone przez jednego użytkownika Facebooka, do którego mogą dołączyć inni użytkownicy Facebooka. Do grup mogą dołączyć również strony, czyli fanpage.
Grupy tworzone są w celu zgromadzenia ludzi wokół wspólnych zainteresowań i tematów, aby członkowie grupy byli z sobą w kontakcie, wspólnie rozmawiali i dowiadywali się co się dzieje, wspierali się i dzielili informacjami.
Co może być tematem grupy w marketingu medycznym?
Zainteresowaniem i tematem grupy może być pojedynczy lekarz i jego usługi, klinika, zabieg, specjalizacja, np. chirurgia plastyczna. Zainteresowaniem i tematem grupy może być problem zdrowotny lub choroba, np. cukrzyca, badania, kupno i sprzedaż, i wiele innych tematów.
Czemu służy grupa na Facebooku?
Grupy będą prawdopodobnie podstawową i najważniejszą częścią Facebooka obok stron nazywanych fanpage’ami. Tworząc grupę dla swojego gabinetu, kliniki lub marki, zbieramy na niej zainteresowanych naszymi usługami potencjalnych i aktualnych pacjentów.
Grupy mogą nam zapewnić większą widoczność w internecie, większe bezpłatne zasięgi na Facebooku i ułatwić pozyskiwanie pacjentów.
Jakie grupy na Facebooku są najlepsze w marketingu medycznym?
W marketingu medycznym sprawdzają się grupy typu ogólnego, ustawione jako widoczne i prywatne. Określenie „ogólna” odnosi się do typu grupy, a nie jej głównego tematu. „Widoczna” oznacza, że każdy użytkownik Facebooka może grupę znaleźć, ale nie może zobaczyć jej zawartości.
Posty z grupy zobaczy, gdy zostanie do niej przyjęty przez właściciela, czyli administratora lub osoby przez niego wyznaczone. Możliwość zobaczenia postów jako członek jest wyróżnikiem grup „prywatnych”.
Jakie są różnice między stroną a grupą na Facebooku?
Różnica między grupą a stroną na Facebooku jest taka, że grupa zapewnia większe poczucie prywatności i kontakt z ludźmi interesującymi się tym samym tematem, np. lekarzem i jego usługami lub zbiegami i operatorami.
Kolejną różnicą jest to, że na stronie publikuje posty jej właściciel lub osoby wyznaczone, a w grupie może zamieścić post każdy członek i członkini. Na grupach członkowie czują się swobodniej, chętniej komentują i reagują na posty innych.
Jakie są korzyści posiadania grupy na Facebooku – specjalisty i kliniki?
Zebrałem siedem korzyści, które poniżej opisuję.
Korzyść 1. Zebranie na grupie potencjalnych i aktualnych pacjentów wokół nas
Zebranie osób zainteresowanych naszymi usługami lub kliniką ułatwia:
- przekazywanie im informacji, np. o nowej usłudze, zmianie adresu, promocjach;
- zebranie cennych informacji o trendach i ukrytych potrzebach pacjentów, o nowościach na rynku, często również informacji o konkurencji.
Zebranie osób zainteresowanych naszymi usługami lub kliniką zapewnia większe bezpieczeństwo działań promocyjnych, tj. informowanie o rabatach, promocjach i voucherach.
Dopiszę, że zdaniem prawników, fakt iż grupa jest prywatna, czyli nie publiczna, umożliwia bezpieczne informowanie na forum grupy o promocjach i rabatach.
W skrócie: Co nie jest informacją publiczną, nie stanowi reklamy. Więcej o tym opowiada na naszym kanale YouTube ImageMed marketing medyczny Bartłomiej Achler (tutaj).
Korzyść 2. Możliwość selekcji członków grupy.
Nie mamy wpływu na to, kto obserwuje naszą stronę, i czy robi to konkurencja. Ustawienie grupy jako prywatnej zapewnia nam możliwość selekcji członków. Selekcji, czyli dodawania tych osób, które nie tylko chcą, ale również spełniają ustanowione przez nas kryteria, np. miejsce zamieszkania na obszarze działania naszej kliniki.
Z grupy można usuwać osoby, które nie stosują się do ustanowionych przez nas zasad.
W tym miejscu informuję Cię, że o zakładaniu, prowadzeniu i zarządzaniu grupami na Facebooku opowiem w kolejnych odcinkach podcastu Nowy Marketing Medyczny i opiszę w kolejnych artykułach bloga.
Korzyść 3. Grupy na Facebooku to wartościowe źródło pozyskiwania informacji.
Cennych informacji o tym, co interesuje i co jest ważne dla aktualnych i potencjalnych pacjentów.
Często pytacie, co publikować na Facebooku, co pisać i co pokazywać pacjentom, żeby chcieli lajkować i komentować, zwiększając zasięgi Waszych postów. Co ważniejsze, co publikować, aby chcieli kupować usługi i zabiegi.
Korzyści posiadania grupy na Facebooku – specjalisty i kliniki to właśnie dostęp do myśli i potrzeb potencjalnych i aktualnych pacjentów. Najczęściej powtarzające się pytania zamieszczane na grupie to gotowe pomysły na posty na Facebooku. Pojawiające się obawy, wątpliwości to gotowy przepis jak komunikować się z pacjentami, aby zwiększyć zaufanie i wiarygodność.
Korzyść 4. Większe zasięgi postów.
Jeżeli napiszesz i zamieścisz post z informacjami, które są poszukiwane przez pacjentów, to zapewnisz sobie swoje większe zainteresowanie. Większe zainteresowanie to większe bezpłatne zasięgi. Członkowie grupy otrzymują powiadomienia o nowych postach w grupie – Facebook w ten sposób zachęca do jeszcze większej aktywności członków grupy.
Korzyść 5. Ułatwienie w budowaniu relacji i zaufania z pacjentami.
Powierzenie swojego zdrowia i urody wymaga zaufania do specjalisty. Specjalista i klinika potrzebuje wiarygodności. Korzyści posiadania grupy na Facebooku są tutaj oczywiste.
Twoi pacjenci mogą poznać żywych lekarzy, reprezentujących swoją lub klinikę, w której pracują. Pacjenci potrzebują „ludzkiej twarzy” specjalisty w internecie. Pozujemy swoje zdjęcia, filmy i siebie, a nie zdjęcia z baz, tzw. stoki.
Potencjalni i aktualni pacjenci zachowują się inaczej w internecie, gdy piszą z fizyczną osobą, a nie anonimowym moderatorem ukrytym za logo kliniki. Bo tak najczęściej to wygląda na fanpage’u.
Wspomniałem, że w grupie możesz dzielić się ważnymi dla pacjentów treściami, przeznaczonymi tylko dla nich. To może sprawić, że poczują się zauważeni i docenieni. Grupa pomaga w budowaniu relacji z potencjalnymi i aktualnymi pacjentami.
Korzyść 6. Ułatwienie sprzedaży.
Grupy na Facebooku to miejsce, w którym Twoi potencjalni pacjenci zobaczą osoby, które skorzystały z Twoich usług, poddały się zabiegowi. Na grupie mogą wymieniać się informacjami i opiniami. Sprawi to, że wokół Twojej osoby lub Twojej kliniki powstanie grupa osób, która poświadczy, że umiecie robić to, co oferujecie pacjentom. Nazywamy to społecznym dowodem słuszności lub efekt social proof.
Grupa jest miejscem, gdzie ma miejsce marketing szeptany i poczta pantoflowa. Pacjenci polecają swoich specjalistów innym osobom. Z rozmów z lekarzami i specjalistami wiem, że oni bardzo w taki marketing szeptany i polecenia wierzą.
Korzyść 7. Wzmocnienie swojej marki
Korzyścią posiadania grupy na Facebooku jest wzmacnianie swojej marki osobistej specjalisty lub marki kliniki. Zobacz ilu z Twoich konkurentów, którzy zabiegają o tego samego pacjenta, ma swoją grupę na Facebooku. Zapewniam Cię, że niewielu lub może nikt. Warto być pierwszym i zająć miejsce.
Mocniejsza marka osobista to więcej pacjentów. To mniej pieniędzy wydanych na pozyskanie nowych pacjentów i większa przewaga nad konkurencją.
O korzyściach z silnej marki osobistej już mówiłem w odcinku 7 podcastu Nowy Marketing Medyczny i pisałem na blogu ImageMed. Serdecznie Cię zapraszam do zapoznania się z materiałami, które opublikowałem.
Na koniec ostrzeżenie. Osiągnięcie tak wielu korzyści z posiadania grupy na Facebooku jest możliwe przy jej odpowiedniej wielkości. W mojej ocenie przekroczenie 2-3 tysięcy członków daje grupie napęd i siłę rozwojową. Dotarcie do liczby 2-3 tysięcy członków wymaga sporo pracy, zaangażowania i pomysłu na prowadzenie grupy.
W kolejnych odcinkach podcastu i tutaj na blogu będę dzielił się wiedzą jak założyć i rozwijać swoją grupę.
Wszystkiego dobrego!
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?