Marka osobista to sposób, w jaki promujemy siebie wśród innych.* To proces w którym wpływasz na postrzeganie Ciebie przez innych celowo lub bezwiednie. A dokładnie Twoja marka osobista lekarza to obraz Ciebie w głowach pacjentów.

Możesz być najlepszym specjalistą, posiadać ogromną wiedzę, nieustannie się szkolić, zdobywać doświadczenie i nagrody. Ale jeżeli masz nikłą rozpoznawalność wśród potencjalnych pacjentów. Czyli nie promujesz się tam, gdzie oni są i nie mówisz ich językiem. To jesteś na przegranej pozycji. I nie osiągniesz sukcesu na prywatnym rynku usług medycznych.

Masz prawdopodobnie silną markę osobistą w swoim zawodowym środowisku. Ale nikłą lub zerową markę wśród pacjentów. Jak to zmienić? Pracuj nad tym samodzielnie lub zatrudnij specjalistów. Na rozgrzewkę mamy porcję wiedzy.

Spotykam się ze sceptycznym podejściem do autopromocji wśród lekarzy. I równie rzadko z celowym budowaniem marki osobistej od początku pracy zawodowej. Upowszechnienie się budowania marki osobistej wiąże się z rozwojem internetu i mediów społecznościowych. 

Zdarzeniem, które uznaje się za początek współczesnej marki osobistej jest publikacja artykułu “The Brand Called You” Toma Petersa w 1997 roku w magazynie “Fast Company”. Gdzie autor napisał:

„Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp. z o.o.(…). 

We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki „Ty”. (…) 

Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… (…) 

Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. z o.o. zobowiązuje Cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią Ci zainteresowanie rynku”.

Krótki kurs budowania marki osobistej lekarza.

Jaką Ty masz potrzebę?

Przed rozpoczęciem współpracy, a właściwie przed nawiązaniem kontaktu z naszą agencją, pojawia się u lekarza (menedżera) potrzeba. Zazwyczaj jest to:
– potrzeba pozyskania pacjentów na nowe usługi,
– potrzeba pozyskania większej liczby pacjentów na oferowane usługi,
– potrzeba zaistnienia na rynku (zmiana siedziby, przejście “na swoje”, zmiana specjalizacji),
– potrzeba profesjonalnego prowadzenia marketingu (profesjonalny wizerunek w oczach pacjentów).

Dlaczego marka osobista?

Lekarz jest dla pacjenta marką osobistą i tak jest postrzegany. Często jedna i druga strona tej relacji nie uświadamia sobie tego faktu w kategoriach wiedzy marketingowej. A wynika to z zakorzenienia roli lekarza w świadomości społecznej i wzajemnych relacji.

Lekarz jest marką osobistą (personal brandem). 

Marką rozpoznawaną poprzez imię, nazwisko i wykonywane usługi (specjalizację).

Marka lekarza ma określoną reputację i rozpoznawalność.

Markę lekarza w świadomości pacjentów tworzy wiedza, doświadczenie, osobowość, empatyczna komunikacja, współpraca z pacjentem i zespołem, wygląd, medialność.

Cztery etapy budowania marki osobistej:

1. Określenie celu
Jeżeli chcesz, aby Twoje nazwisko kojarzono z określoną dziedziną medycyny, to buduj wizerunek eksperta.

Jakie korzyści chcesz osiągnąć budując rozpoznawalność swojego nazwiska?
Jak chcesz być postrzegany?

2. Określenie grupy
Kim są Twoi obecni i przyszli pacjenci?
Jakie mają problemy zdrowotne?
Gdzie są Twoi klienci na zabiegi medycyny estetycznej?

Podpowiadam – znajdziesz ich w internecie.

3. Stworzenie marki osobistej
Tworzenie marki powinno być celowe. Oparte na wzroście rozpoznawalności, budowaniu wizerunku eksperta/specjalisty i zwiększaniu wartości finansowej wykonywanej pracy.
Określ co Ciebie wyróżnia?
Co o tobie mówią i piszą (opinie i recenzje)?

4. Wprowadzenie i utrzymanie
Rozpoznawalność uzyskasz dzięki celowej obecności i działalności w internecie. Poprzez media społecznościowe (Facebook, Instagram i inne), własną stronę internetową zamieszczaj artykuły, posty, filmy, zdjęcia i grafiki. Kontroluj w ten sposób formę i treść przekazywanych materiałów o Tobie.

Markę osobistą lekarza potrzebujesz potwierdzać dowodami posiadanych umiejętności i wiedzy (opinie, efekty Przed Po). W ten sposób następuje wzrost reputacji i wzrost wartości usług eksperta na rynku.

O tym co, jak i gdzie publikować o pisaliśmy w artykule “6 elementów sukcesu lekarza medycyny estetycznej”.

Korzyści z posiadania marki osobistej:

1. Marka osobista pozwala lekarzowi zaistnieć w świadomości pacjentów. Daje przewagę w działaniach marketingowych.

2. Dobrze zbudowana marka osobista lekarza jest darzona zaufaniem pacjentów (pozytywna reputacja), którzy przekazują rekomendacje i pozytywne opinie innym pacjentom.

3. Silniejsza marka to lepsza pozycja na rynku i łatwiejszy dostęp do pacjentów.

Dobrych lekarzy się poleca, złych odradza. Dobra marka osobista wzbudza pozytywne odczucia i sprawia, że pacjenci wybierają Ciebie. Budowanie marki wymaga systematycznego podejścia. Nieustannego budowania rozpoznawalności, wzmacniania reputacji i pozyskiwania pacjentów.

Jeżeli nie pracujesz nad swoją marką i marketingiem prawdopodobnie nie wiesz co myślą i mówią o Tobie pacjenci. Na pewno nie masz kontroli nad tym jak postrzegają Cię pacjenci. Odbierasz sobie szansę na rozwój swojej kariery i biznesu.

Zapraszamy na nasze szkolenia i spotkania z ekspertami wspierającymi lekarzy i menedżerów medycznych.


Źródła:

*Dan Schwabel, Personal branding 2.0, Helion, 2012, 
Mateusz Grzesiak, Personal branding czyli jak skutecznie zbudować autentyczna markę, Mateusz Grzesiak, Helion, 2020,