Marka osobista
- Home
- Marka osobista
Marka osobista
Marka osobista lekarza to sposób, w jaki promujemy siebie wśród innych. To proces, w którym lekarz wpływa na postrzeganie swojej osoby i swoich działań przez otoczenie, w tym przez pacjentów. Mimo że ten proces trwa przez całe życie zawodowe, często odbywa się bezwiednie.
Thomas Jefferson
Dlaczego autopromocja jest ważna?
Marka osobista dla pacjentów czy specjalistów?
Dlaczego marka osobista?
Często spotykamy się ze sceptycznym podejściem do autopromocji wśród lekarzy. Mamy nadzieję, że to podejście się zmieni.
Równie rzadko spotykamy się z celowym budowaniem marki osobistej od początku pracy zawodowej. Wzrost zainteresowania marką osobistą wiąże się z rozwojem internetu i mediów społecznościowych.
Dzisiaj bycie świetnym lekarzem to za mało. Świat się nie kończy na nieustannym doskonaleniu swoich umiejętności zawodowych. Pomaganie pacjentom wymaga również otwartości na akceptacje zachodzących zmian i wykorzystanie dostępnych możliwości.
Korzyści z budowania marki osobistej
Zastanówmy się jakie sukcesy można odnieść, gdy celowo i z wykorzystaniem wiedzy marketingowej buduje się markę osobistą lekarza.
Można lepiej wykorzystać internet do różnych form kontaktu z pacjentem, nie tylko wystawiania recept i zwolnień. Można edukować pacjentów, prowadzić akcje zwiększające świadomość, akcje profilaktyczne i promujące zdrowy styl życia. Takie działania promują lekarza i są całkowicie legalne.
Marka osobista a promocja zdrowia
Promocja zdrowia jest wpisana w Ustawę o działalności leczniczej
(art. 3 ust. 2 pkt 1).
Ustawodawca przez promocję zdrowia rozumie działania umożliwiające poszczególnym osobom i całemu społeczeństwu zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia i przez to jego popraw, promowania zdrowego stylu życia oraz „środowiskowych i indywidualnych czynników sprzyjających zdrowiu” (art. 2 ust. 1 pkt 7).
Promocja zdrowia może być wykonywana za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności.
Marka osobista to zaufanie
Warunkiem, aby te działania były skuteczne, jest posiadanie przez lekarza zaufania pacjentów. Komu ufamy jako pacjenci w dwudziestym pierwszym wieku?
Ufamy markom osobistym, które wykorzystują internet, media społecznościowe i tradycyjne media do firmowania (brandowania) swoich działań. Marki osobiste są odpowiedzią na kryzys autorytetów.
1Dan Schwabel, Personal branding 2.0, Helion, 2012