Marketing medyczny i promocja placówki po wakacjach wymaga zazwyczaj korekty, a czasami dogłębnej przebudowy. Jak wiadomo w sektorze prywatnych usług medycznych lato to okres mniejszej aktywności pacjentów. Jak przygotować się do ostatniego kwartału roku, aby osiągnąć dobre wyniki i się nie zamęczyć?

Wrzesień to taki styczeń

Mam przemyślenie, że wrzesień to taki styczeń, jeżeli chodzi o postanowienia i chęć wprowadzenia zmian. Również w promocji usług medycznych dostrzegam trend rozpoczynania nowych działań w celu pozyskania pacjentów. Wiąże się to z mentalnym przejściem w tryb pracy oraz sezonowością usług medycznych.

Pogoda a zdrowie

Dla przykładu w medycynie estetycznej rozpoczyna się sezon zabiegów laserowych, których nie wykonuje się w miesiącach słonecznych. U laryngologów pojawiają się pacjenci do operacyjnego leczenia zatok, gdyż wraz z pogorszeniem pogody wracają dolegliwości bólu głowy, kataru i ropne wydzieliny.

Początek

Zaczynamy od określenia celów, jakie chcemy zrealizować w czwartym kwartale. Jakie usługi i specjalistów mamy do wypromowania. Ilu pacjentów chcemy pozyskać? Czy chcemy zwiększyć rozpoznawalność marki (specjalisty, gabinetu lub kliniki) i w jakim stopniu? Niby banał, ale kto z Was ma precyzyjnie określone cele?

Pieniądze

Marketing medyczny i promocja placówki potrzebuje pieniędzy, czyli budżetu. Budżet określa, ile pieniędzy ogółem wydamy na promocję, na reklamy fejsbukowe, na Google i pracę marketerów. Pieniądze sprawiają, że wiele ambitnych i fantazyjnych pomysłów marketingowych pozostaje pomysłami.

Na decyzje, o tym jaka będzie wielkość budżetu, duży wpływ mają osiągane wyniki w poprzednich miesiącach i świadomość cen usług marketingowych. My zaczynamy od ustalenia budżetu na cały okres planowanych działań, a następnie dzielimy go na miesiące.

Gwarancja wyniku

Marketing niczego nie gwarantuje. Jedno ze słynnych zdań marketingu brzmi: Połowa środków wydawanych na reklamę zostaje przepalona, a problem w tym, że nigdy nie wiadomo, która to połowa.

Wielkość budżetu przekłada się na wybór działań i narzędzi promocyjnych

Narzędzia i działania

Znając wielkość budżetu marketingowego i mając określone cele, analizujemy narzędzia i działania, które mieszczą się w budżecie i pomogą osiągnąć cele. Doświadczeni marketerzy wiedzą,  że marketing medyczny i promocja placówki różni się w zależności od wykonywanych usług. Są to na tyle znaczące różnice, że trzeba dobierać działania i narzędzia marketingowe indywidualnie.

Marketing medyczny i promocja placówki – narzędzia

Przypomnę najważniejsze i najpopularniejsze narzędzia marketingowe, wykorzystywane do promocji placówek medycznych i pozyskiwania pacjentów, do których należą:

  • strona internetowa,
  • social media (pytanie, które lepiej sprawdzą się w określonej specjalizacji i rodzaju usług medycznych),
  • pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO),
  • reklamy Google Ads, reklamy Facebook Ads (posty sponsorowane), TikTok Ads,
  • wideo (filmy publikowane w social mediach i na stronie internetowej),
  • współpraca z influencerami i mikro influencerami,
  • marketing rekomendacji (marketing szeptany, marketing rekomendacji, czyli opinie pacjentów),
  • klasyczne media (prasa drukowana, telewizja, radio),
  • nowe media (platformy medialne, np. anywhere.pl, TV internetowa, np. AnywhereTV)

Standardowy zestaw narzędzi marketingowych

Prosty zestaw narzędzi wykorzystywany do promocji usług medycznych i pozyskiwania pacjentów, który wykorzystują placówki medycznej, składa się z:

  • social mediów (Facebook, Instagram),
  • strony internetowej,
  • pozycjonowania,
  • wizytówki Google Moja Firma,
  • jakaś formy płatnej reklamy w social mediach lub Google.

Marketing medyczny i promocja placówki po wakacjach

Marketing medyczny i promocja placówki po wakacjach wymaga ustalenia  jasnych celów, określenia budżetu i wyboru odpowiednich narzędzi marketingowych. Dzięki tym trzem podstawowym elementom łatwiej będzie realizować kreatywne pomysły i skuteczną komunikację marketingową placówki medycznej.