Jak jest robiony marketing usług medycznych?

Jest kilkanaście specjalizacji medycznych, w których pozyskuje się pacjentów aktywnie poprzez działania marketingowe. Do tej grupy zaliczamy m.in. usługi stomatologiczne, zabiegi okulistyczne, usługi medycyny estetycznej.  Lekarze zastanawiają się, jak promować siebie i swoje usługi, aby pozyskiwać pacjentów i nie złamać przepisów. Marketing usług medycznych – jak my go robimy?

Przez kilkanaście lat wykształciły się praktyki marketingowe, które nie narażają lekarzy na problemy i skutecznie przekonują pacjentów. Do powszechnie stosowanych działań należą:

  • prowadzenie mediów społecznościowych
  • posiadanie strony internetowej
  • rejestracja online
  • wykonywanie zdjęć
  • nagrywanie filmów
  • sponsorowane artykuły w prasie
  • występy w telewizji i radio

I to na przedstawieniu praktycznej strony marketingu medycznego skupimy się w tym artykule. Bez zagłębiania się w interpretacje przepisów prawnych ustaw i regulacji wewnątrzbranżowych tworzonych przez izby lekarskie. Poświęcimy temu osobny artykuł, a osoby zainteresowane zakresem prawnym tematu odsyłam do artykułu adwokata Bartłomieja Achlera Jak promować gabinet, czyli marketing medyczny a prawo.

Facebook i Instagram – medyczne media społecznościowe

Prowadzenie medycznego Facebooka czy Instagrama to pierwszy krok w świat promocji dla lekarzy pracujących w pojedynkę lub w małych placówkach medycznych. Jest to bezpłatne, nie licząc czasu poświęconego “na obsługę”i naukę, narzędzie do promocji usług medycznych. Prawie każdy pacjent ma konto na Facebooku lub Instagramie. To sprawia, że jest ogromna szansa na skuteczną komunikację z pacjentami, czyli informowania o oferowanych usługach, prezentowaniu opinii i efektach przed po. Tutaj można odpłatnie docierać do nowych potencjalnych pacjentów promując posty, tzw. Facebook Ads.

Ważne, aby pamiętać o regularnym dodawaniu postów (relacji, zdjęć i filmów) – min 2-3 w tygodniu.  Największe zasięgi (liczba odbiorców Facebooka lub Instagrama, którzy zobaczą post) zapewniają filmy i relacje. Kolejne pod względem skuteczności są zdjęcia, grafiki (zdjęcie z naniesionym tekstem, “animowane ilustracje”), a najmniej atrakcyjne są posty zawierające sam tekst. Więcej o tym po co lekarzowi Facebook możecie przeczytać tutaj: https://imagemed.pl/po-co-lekarzowi-facebook/.

Medyczne strony internetowe – skuteczny sposób na marketing usług medycznych

Kolejnym elementem wykorzystywanym do promocji usług medycznych są strony www. Prawidłowo zaprojektowana medyczna strona internetowa jest uzupełnieniem dla działań na Facebooku i Instagramie. Brak strony jest wg nas błędem i to w trzech aspektach. Bez strony nie będziemy aktywnie wpływać na swoją obecność w Google, czyli pozycję w wyszukiwarce. A wielu z nas zależy, żeby być na samym szczycie wyników wyszukiwania. 

Aż 93% użytkowników internetu korzysta z wyszukiwarki Googla! (Źródło: gs.statcounter.com – styczeń 2021).

Jeżeli podejmiemy słuszną decyzję o udostępnieniu pacjentom rejestracji online, to bez strony nie ma gdzie jej zamieścić. I po trzecie brak strony to brak miejsca, gdzie możesz odesłać pacjenta po informacje, np. zakres badań, zakres cen czy pokazać więcej efektów przed po. 

Medyczne strony internetowe to nasza nowa specjalizacja. Wypracowaliśmy model strony internetowej, gdzie marka osobista lekarza  jest należycie eksponowana i jednocześnie łatwo pacjentowi odnaleźć istotne informacje. 

Strona może prezentować lekarza, zespół, lokalizację, dane kontaktowe, rejestrację online, zakres usług, cennik, osiągnięcia naukowe, doświadczenie, opinie i efekty przed po. Jest łatwiejsza w obsłudze dla pacjenta, który szuka informacji, od Facebooka i Instagrama. Przyciągnięcie pacjenta na stronę to również sposób na wzbudzenie zaufania i zaprezentowania się z jak najlepszej strony. W mediach społecznościowych pacjent jest rozpraszany i możesz stracić Cię z oczu zanim zapamięta, jak się nazywa Twój profil. Szyta na miarę medyczna strona internetowa to miesięczny koszt od zaledwie 99 zł*.

Bezkosztowa obsługa pacjenta online

Rejestracja online to niedoceniane narzędzie promocyjne, oszczędzające czas i pieniądze. Możliwość samodzielnego zarejestrowania się pacjenta na wizytę 24 godziny na dobę, niezależnie czy ktoś odbierze telefon, to wzrost czystego zadowolenia z kontaktu z placówką. I to przed wykonaniem jakiejkolwiek usługi medycznej. 

Jako klienci lubimy ułatwienia w życiu, szacunek dla naszego czasu i załatwianie spraw bezgotówkowo. Te wszystkie pozytywne cechy nada lekarzowi i placówce, dobrze skonfigurowana (zaprogramowana i wdrożona) rejestracja online. 

Pozyskanie nowego pacjenta kosztuje więcej niż sprzedaż kolejnej usługi pacjentowi, który skorzystał z naszej oferty. Najprostszym sposobem na ponowną sprzedaż jest wysłanie maili lub smsów do swojej bazy pacjentów z informacją o nowych usługach. Kolejnym atutem posiadania rejestracji online jest możliwość automatyzacji wysyłania prośby o wystawienie opinii. Opinie są dla pacjenta elementem, który ma wpływ na ostateczny wybór lekarza.

Opisane powyżej sposoby promowania lekarza, placówek i oferowanych usług medycznych są punktem wyjścia do budowania wizerunku i pozyskiwania pacjentów. Są narzędziami (z braku lepszej nazwy), które należy wykorzystać we właściwy sposób zgodnie z przepisami ograniczającymi lekarzy. 

Jest wiele metod, strategii i pomysłów, które sprawdzają się w promocji kawiarni, odzieży czy usług kosmetycznych, ale lekarzowi mogą zaszkodzić. Należy podchodzić do marketingu usług medycznych i promocji lekarza z rozmysłem starannie dobierać partnerów.

Jak Cię widzą, tak Cię piszą, czyli znaczenie zdjęć i filmów w pozyskiwaniu pacjentów oraz rolę prasy i telewizji w budowaniu wizerunku eksperta opisałem w części drugiej artykułu, który ukazał się na blogu 22 lutego 2021 roku.