Nowe zasady marketingu i PR w branży medycznej, ale nie tylko
Na czym aktualnie polega PR w branży medycznej? Czy na przekonaniu kilku dziennikarzy z prasy, radio lub telewizji do poświęcenia nam strony w magazynie i kilku minut na antenie? Czy marketing medyczny i PR są oddzielnymi aktywnościami, czy zlewają się w jedną cyfrową aktywność? Jeżeli szukasz odpowiedzi na te pytania, to zapraszam do zapoznania się z artykułem.
Tradycyjny PR w branży medycznej
PR to skrót od public relations z angielskiego relacje publiczne, kontakty z otoczeniem. W naszym kraju w dużym uproszczeniu, pijar najczęściej kojarzony z budowaniem i nagłaśnianiem pozytywnego wizerunku, np. wizerunku eksperta, z wykorzystaniem tradycyjnych mediów, takich jak gazety, radio i telewizja.
Firmy zajmujące się działaniami pijarowymi (agencje PR-owe) oferują najczęściej usługi polegające na przygotowaniu informacji o specjaliście, który jest np. lekarzem ginekologiem, w taki sposób, że zainteresują one dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych.
W wyniku wykazanego zainteresowania lekarz zostanie zaproszony do udzielenia wywiadu w TV, wystąpienia na antenie radia lub przygotowania artykułu do prasy. Oczekiwanym efektem takich działań ma być zwiększona rozpoznawalność lekarza, wzmocnienie jego marki osobistej, wzrost zaufania i zwiększenie liczby pacjentów lub innych korzyści materialnych i niematerialnych.
Wystąpienia w telewizji i radio, artykuły w prasie mogą być bezpłatne lub płatne.
Nowe zasady marketingu i PR
Czym jest aktualnie PR i marketing, jak wykorzystać media społecznościowe, treści wideo, podcasty i blogi, aby dotrzeć do pacjentów? Obszerne odpowiedzi na te pytania znaleźliśmy w książce “Nowe zasady marketingu i PR” autorstwa Davida Meermana Scotta.
Książka trafiła do naszej firmowej biblioteki niedawno, ale część zasad w niej opisach, nie znając ich w tej formie, opisywaliśmy na naszym blogu i omawialiśmy w podcaście Nowy Marketing Medyczny.
15 nowych zasad marketingu i PR wg Meermana Scotta
Zasady sformułowane przez Meermana Scotta odnoszą się do ogólnego marketingu i PR-u. Uważamy, że z drobnymi modyfikacjami idealnie odnoszą się do branży prywatnych usług medycznych.
- Marketing to coś więcej niż reklama.
- PR nie dotyczy wyłącznie odbiorców popularnych, tradycyjnych mediów.
- Jesteś tym, co publikujesz.
- Ludzie pragną autentyczności, nie pozorów.
- Ludzie pragną uczestnictwa, nie propagandy.
- W marketingu nie chodzi o rozpraszanie odbiorcy jednokierunkowymi komunikatami, lecz o dostarczenie mu wartościowych treści dokładnie wtedy, gdy ich potrzebuje. Marketerzy muszą zaprzestać zwracania się do masowej publiczności w mainstreamowych mediach (tradycyjnych mediach) i skupić się na ogromnej rzeszy zaniedbywanych odbiorców, docierając do nich za pośrednictwem internetu.
- W PR nie chodzi o to, żeby szef zobaczył Wasz szpital lub klinikę w telewizji (chyba, że to jest jego potrzebą). Ważne jest, żeby Wasi pacjenci zobaczyli ją w internecie.
- W marketingu nie są istotne nagrody branżowe. Chodzi o zdobywanie klientów dla swojej organizacji.
- Dzięki internetowi PR odzyskało swój publiczny charakter po wielu latach niemal całkowitego skupienia na mediach.
- Firmy muszą wpływać na zachowania nabywcze konsumentów za pomocą interesujących treści internetowych.
Wersja dla branży medycznej: Placówki medyczne muszą wpływać zachowania nabywcze pacjentów poprzez interesujące ich materiały w internecie.
- Posty, filmy,e-booki, blogi i inne rodzaje treści internetowych umożliwiają organizacjom bezpośrednie komunikowanie się z odbiorcą w takiej formie, jaka najbardziej mu odpowiada.
- Odbiorcy (potencjalni pacjenci) chcą otrzymywać informacje przekazywane czytelnym językiem, a nie kipiący od żargonu bełkot, jakkolwiek profesjonalnie by brzmiał.
- Media społecznościowe pozwalają mieszkańcom całego świata dzielić się treściami oraz kontaktować się z ludźmi, firmami i placówkami medycznymi, z których usług chcą skorzystać.
- W świecie, który nigdy nie śpi, nabywcy oczekują natychmiastowej komunikacji 24 godziny na dobę.
- W internecie granice między marketingiem i PR (również między sprzedażą a usługami) uległy zatarciu.
Podsumowanie
Nowe zasady marketingu i PR w branży medycznej
Warto uświadomić sobie, że rynek amerykański jest kolebką nowoczesnej gospodarki i co za tym idzie dziedzin z gospodarką związanych. Zaczynając od marketingu i PR, przez medycynę, a na sztucznej inteligencji kończąc.
Większość rozwiązań, technologii i wiedzy, która rozwija się w Stanach, wdrażamy z opóźnieniem. Podobnie jest ze zrozumieniem i stosowaniem nowoczesnego marketingu i PR-u.
Niektórzy nie zauważają zmian
Nadal na wielu uczelniach w Polsce uczy się marketingu i PR-u z lat dziewięćdziesiątych. Również w internecie znajdziemy sporo artykułów opisujących już przestarzałe podejście do public relations.
Media tradycyjne idą do internetu
Jednocześnie media tradycyjne przerzucają swoje artykuły, audycje i programy do mediów społecznościowych i internetu, aby tam znaleźć dla nich odbiorców. Dlaczego tak robią? Dlatego, że ludzie nie chcą inaczej nawiązywać relacji i kontaktu z otoczeniem, którego częścią jest Twoja placówka, Ty lub Twoja firma.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?