Opis idealnego pacjenta
W każdej poważnej książce o marketingu znajduje się rozdział o tworzeniu obrazu i opisu idealnego klienta tzw. persony. W naszym przypadku będzie to opis idealnego pacjenta. Idealnego pod względem potrzeb i problemów zdrowotnych, które rozwiązujesz. Na przykład osoba z bólem zęba jest idealnym pacjentem stomatologa, osoba z bólem pleców jest idealnym pacjentem fizjoterapeuty.
Jest to stosunkowo proste zadanie, gdyż zazwyczaj jedną potrzebę lub problem zdrowotny rozwiązuje jeden specjalista. Jeżeli jesteś okulistą to rozwiązujesz problemy związane ze wzrokiem i zaspokajasz potrzeby związane ze zdrowiem oczu. Jeżeli jesteś alergologiem to rozwiązujesz problemy związane z alergiami i zaspokajasz potrzeby związane z usunięciem przyczyn skutków uczuleń.
Jak stworzyć opis idealnego pacjenta?
Tworząc opis idealnego pacjenta bierzemy pod uwagę następujące kryteria:
- problem zdrowotny, np. ból, dysfunkcja, uciążliwe objawy,
- potrzeby zdrowotne, np. korekta kształtu nosa, laserowa korekcja wad wzroku,
- płeć, np. niektóre problemy dotyczą tylko kobiet lub tylko mężczyzn,
- wiek, np. tylko dzieci, zazwyczaj osoby powyżej 60 roku życia, osoby od 21 roku życia do 40 roku życia,
- miejsce zamieszkania, np. do 10 km od gabinetu, obszar województwa, obszar całego kraju,
- potrzebne środki finansowe,
- stan zdrowia, np. przeciwwskazania, przebyte zabiegi,
- motywacje, np. poprawa wyglądu, uwolnienie się od uciążliwości objawów alergii, wywarcie wrażenia na kimś,
- inne informacje, np. potrzeby związane z obsługą, wykonywane zawody.
Wykonując opis idealnego pacjenta szybko zorientujesz się, że masz kilka grup pacjentów. Dla każdej z tych grup tworzysz osobny opis idealnego pacjenta. Możesz mieć zarówno grupę kobiet i grupę mężczyzn, dla których tworzysz osobne opisy. Możesz mieć podział i opis dla mężczyzn w wieku od 20 do 40 lat i powyżej 40 lat. Możesz mieć opis uwzględniający podział na osoby ze wskazaniami zdrowotnymi lub estetycznymi.
Przykład opisu idealnego pacjenta:
Kobiety w wieku od 20 do 45 lat, mieszkające w promieniu 80 kilometrów od gabinetu. Przeznaczające na usługi medycyny estetycznej między 500 a 1000 zł miesięcznie. Główne motywacje największej grupy to: poczucie dbania o siebie i swoje potrzeby, poprawa samopoczucia, korekta wyglądu, utrzymanie atrakcyjnego wyglądu, niwelowanie efektów starzenia się skóry, wzmacnianie poczucia bycia atrakcyjną. Wymagany stan zdrowia dobry, bez trwających infekcji, np. opryszczki.
Wymagające dużo atencji i dokonania oceny pod kątem zaburzeń postrzegania siebie. Podejmujące decyzje w oparciu o opinie pacjentów i zdjęcia z efektami przed i po umieszczone w internecie. Duża część grupy oczekuje dyskrecji w obsłudze oraz zwraca uwagę na otoczenie, wystrój i wyposażenie gabinetu.
Czy taki opis jest mi potrzebny?
Do czego jest Ci potrzebny opis idealnego pacjenta?
Do zaskakująco wielu elementów w procesie pozyskiwania pacjentów, np. przygotowania filmów, ustawiania reklam, pozycjonowania strony, tekstów na stronę.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?