Pacjenci wydają mniej pieniędzy w Twoim gabinecie? Odkładają decyzję o wykonaniu zabiegu? Zastanawiasz się, jakie są powody takiej sytuacji? Czy to działania konkurencji, czy może jakość opinii w internecie, czy jeszcze coś innego? Powodów może być kilka. Artykuł opisuje możliwe powody obniżonych wydatków pacjentów i rekomendacje zmian do wprowadzenia.

Pacjent to polski konsument

Nie tylko pacjenci wydają mniej pieniędzy. Na podstawie raportu „Nastroje konsumenckie Polaków 2022” przygotowanego przez Open Research wynika, że 30% Polaków planuje wydawać mniej. Na szczęście nie planują oszczędzać na zdrowiu, lekach i usługach medycznych. W raporcie nie znajduję informacji, czy usługi medyczne niezwiązane utrzymaniem zdrowia i leczeniem będą przez Polaków odkładane na później. Odkładać na później planujemy “duże wydatki”, a ograniczać “przyjemności”.

Rekomendacja

Podnoszenie świadomości konsumenckiej – zwiększenie edukacji pacjentów w zakresie dbania o zdrowie, ważności dobrostanu fizycznego i psychicznego, jakości świadczonych usług.

Problem cennika i komunikacji z empatią

Na początku roku większość naszych klientów podniosła ceny swoich usług. Wzrosły im koszty prowadzenia działalności. Wzrosła inflacja, co oznacza, że pieniądz traci swoją wartość. W grudniu za 300 zł mogliśmy odbyć konsultację u specjalisty i iść na kawę z przyjaciółką, aby podzielić się wrażeniami z rozmowy z lekarzem. W lutym 300 zł starczy już tylko na konsultację. 

We wspomnianym raporcie czytamy, że “Polacy są pełni lęku i niepewności. Martwią się o przyszłość w niepewnych czasach. Wielu brakuje bezpieczeństwa i nadziei na lepsze jutro.” Jeżeli to połączysz z brakiem wiedzy pacjentów, jakie masz aktualnie ceny w cenniku lub braku informacji, dlaczego ceny wzrosły, to zwiększasz poczucie niepewności.

Badania (źródło) potwierdzają, że pieniądze wydajemy chętniej i w większych ilościach, gdy jest nam przyjemnie i czujemy się bezpiecznie. Zmiana ceny była dla nas wszystkich koniecznością, ale czy została właściwie zakomunikowana pacjentom i klientom? Jeżeli nie, to może warto zacząć rozmawiać o pieniądzach i wartości pracy z pacjentami.

Rekomendacja

Komunikowanie zmian cen z wyprzedzeniem. Umieszczenie cennika na stronie internetowej. Przygotowanie zróżnicowanej oferty dla różnych segmentów pacjentów.

Pacjenci wydają mniej pieniędzy, czy wydają inaczej?

Po raz kolejny odwołam się do raportów i badań na temat tego, jak polski pacjent korzysta z internetu. Według danych z raportu CBOS “Zdrowie Online” co trzeci Polak i Polka umawia się na wizytę za pomocą przeglądarki internetowej, a 36 procent osób odbiera online wyniki badań. Najczęściej sprawdzamy w internecie informacje o lekarzach i usługach medycznych – 69 procent osób. Ponad sześciu na dziesięciu Polaków – 62 procent –  szuka w internecie opinii na temat lekarzy, a 57 procent danych o lekach i ich działaniu. 

Ciekawą informacja jest to, że 47 procent badanych przez GUS w badaniu “Jak korzystamy z internetu?” używa internetu w poszukiwaniu informacji związanych ze zdrowiem. Pacjenci wykorzystują strony internetowe do porównywania opinii o lekarzach i znalezienia najlepszego specjalisty.

Rekomendacja

Znaczenie stron internetowych w pozyskiwaniu pacjentów wrasta. Przyciągnij z pomocą strony więcej pacjentów. Wykorzystaj potencjał strony umieszczając na niej więcej informacji, których szukają pacjenci. Sprawdź, czy rejestracja online odpowiada oczekiwaniom pacjentów.

A może…

Jedyną pewną w życiu jest zmiana. Może zaszły zmiany, które przegapiłeś lub przegapiłaś. Wykonujemy monitoring i analizę konkurencji na zlecenie naszych klientów. Pozwala nam to zaobserwować, co robi konkurencja i jak wygląda ich marketing medyczny. Gdzie zwiększa swoje zaangażowanie, jak pozyskuje Twoich pacjentów.

Może warto przygotować nową strategię marketingową i rozszerzyć działania promocyjne o nowe kanały komunikacji, na przykład o Tik Toka czy nowe usługi jak pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Googla lub aktywowanie wizytówki Google Moja Firma.

Rekomendacja

Sprawdź działania konkurencji i swój marketing medyczny. Co robią inni, czego Ty nie robisz.