Kiedy ostatnio zrobiłaś promocję?

W jaki sposób wprowadziłaś NOWOŚĆ wśród swoich pacjentek?

Jak pacjentki kupują w Internecie

Polki w różny sposób robią zakupy w Internecie. Część kupuje spontanicznie, dla poprawy humoru lub podbudowania swojej samooceny.

Część planuje zakupy i starannie analizuje oferty. Szuka opisów i opinii o produktach, usługach i lekarzach.

Ale Ty myślisz sobie, że naciągam rzeczywistość, bo takie rzeczy na Ciebie nie działają.

Masz wrażenie, że jesteś odporna na wyprzedaże, oferty 2 w cenie 1 i akcje Black Friday.

Tylko dlaczego tak wiele sklepów internetowych odnotowuje gwałtowne skoki sprzedaży, gdy wprowadza elementy promocji do swojej oferty?

Dlaczego korzystamy z okazji

Tajemnica kryje się w naszym umyśle, kształtowanym przez tysiące lat ewolucji. Przez wieki normalną sytuacją był niedostatek i niepewność. Gdy trafiła się możliwość zrobienia zapasów, instynkt przetrwania nakazywał gromadzić. To zapewniało przeżycie i przekazanie genów.

Aktualnie ten mechanizm raczej nam szkodzi, bo wszystkiego mamy więcej niż potrzebujemy. Może z wyjątkiem czasu i zdrowia. Ale wielokrotnie dajemy się podejść, tracąc czujność i… kupujemy.

Poprzez układ nagrody, który sprawia, że czujemy się lepiej, oszczędzając 70% lub otrzymując drugą sztukę gratis. Bo mamy więcej za mniej. Bo to okazja.

Promocje są najsilniejszym bodźcem zakupowym – odpowiadają za ponad 80% zakupów.*

Jak zrobić promocje w Twoim gabinecie

Zapytasz, a jak to ma się do mojego gabinetu? Przecież promocja (przez wielu rozumiana jako obniżka ceny – rabat) pozbawi mnie części zarobku. A nowości to tylko mydlenie oczu nowym składem preparatu.

Promocje to nie tylko obniżka ceny w stylu – wszystko taniej o 50%. Promocja to impuls, który ma przyciągnąć pacjentki do Ciebie. Przecież zawsze jest jakaś gwiazdka. Jakieś małe “do” (przy dużym) 70%. Jakieś “na wybrane” usługi.

Zaplanuj IMPULS zakupowy do przyciągnięcia pacjentek.

W medycynie estetycznej:
– możesz wykorzystać dostępność czasową oferty
– możesz ograniczyć dostępność siebie
– należy rabatować tylko drogie i wieloetapowe procedury (lepiej dodać coś do zabiegu i podnieść wartość w odczuciu pacjentki)
– wprowadzić karty stałych klientów – jak wydasz 5000 zł, to mezoterapia w prezencie.

W medycynie zabiegowej:
– wprowadź droższe i obowiązkowe konsultacje, aby udostępniać co jakiś czas rabaty kwotowe
– odliczaj konsultacje od ceny zabiegu
– dodaj ważny, ale stosunkowo tani gratis do zabiegu, np. maść na blizny, krem nawilżający.

To kilka przykładów, które wymagają odpowiedniego opracowania szczegółów. Abyś zyskała nowe pacjentki i więcej zarobiła.

Jest wiele innych “promocyjnych” sposobów przyciągnięcia pacjentek, ale to temat na osobny artykuł.

Co nowego u Ciebie

Jednym z pewniaków jest dodanie do oferty nowości.

Aż 73% kobiet chętnie sięga po nowości**
71% placówek, które wprowadziły co najmniej 10 nowości w ciągu roku, odnotowało wzrost liczby nowych pacjentów***

Nowe preparaty, nowe procedury czy nowe rozwiązania, budują zaciekawienie pacjentek. Chęć wypróbowania i zdobycia nowych doświadczeń. Budują wizerunek gabinetu jako rozwijającego się, podążającego za trendami. I dają większy wybór możliwych rozwiązań problemu pacjentki.

Kobiety w Polsce nie tylko dominują jako konsumentki usług medycyny estetycznej. Również częściej kupują w Internecie.

Polki kupują przez Internet o wiele częściej niż Polacy – 51,6% w porównaniu do 36,3%****

Chyba że mamy typowo męską ofertę, np. urologia. A poza takimi oczywistymi wyjątkami, to kobiety decydują o tym, co kupić. A my mężczyźni jesteśmy wykonawcami tych decyzji. Lub jesteśmy finalistami dokonującymi z naszego konta bankowego płatności.

Czy rozsądnie jest ignorować potrzebę zakupów online

96% Polek robi zakupy internetowe chociaż raz w roku, a 61% robi zakupy w Internecie przynajmniej raz w miesiącu*****

Mam nadzieję, że nie walczysz z trendem. Że można zarejestrować się online na wizytę do Ciebie. Że można szybko zapłacić online za wizytę. Że na Twojej stronie pacjentka znajdzie zaspokojenie swojej potrzeby – zakupów online.

Tu i teraz (pisze to w niedzielę o 23:25), a nie jutro od 9:00 do 11:00. Bo jutro będzie za późno albo wybierze innego lekarza. A cała praca promocyjna, zbudowanie impulsu pójdzie na marne.

Podsumowanie

Przedstawione wyniki 4 różnych badań potwierdzają, że Polki-pacjentki chcą kupować online. Że ważne jest dla nich mieć prawo wyboru co do formy, czasu i oferty usług medycznych.

Zadbaj o swoją dostępność w Internecie i daj szansę pacjentkom na skorzystanie z twoich usług.

Lista badań:
*Badanie IQS dla Ringier Axel Springer Polska
** Instytut Badawczy GfK Polonia
***Badanie przeprowadzone przez Ican Institute dla firmy Croma Pharma
****Badanie: Polaków portfel własny – kochamy okazje dla Santander Consumer Bank
*****Badanie IQS dla Ringier Axel Springer Polska

Wpis inspirowany artykułem “Konsumentki XXI wieku” Forbes Women 4/2020 s. 78 oraz “Przełomowe badania 3 czynniki sukcesu w branży medycyny estetycznej” Croma Pharma, ebook, 2020.