Promocja medycyny estetycznej – co jest najważniejsze
Zajmujesz się medycyną estetyczną i chcesz się wypromować? Zastanawiasz się, od czego zacząć, aby nie zbankrutować i przyciągnąć pacjentów? Z tego artykułu dowiesz się, co jest najważniejsze w promocji medycyny estetycznej.
Najważniejsze w promocji medycyny estetycznej jest profesjonalne podejście do marketingu medycznego i działanie według starannie opracowanej strategii marketingowej. Czym jest profesjonalizm – zapewne wiesz. Czym jest strategia marketingowa? Jest to dokument, który określa między innymi kierunek działań dla gabinetu, plan działań, analizę danych, opis idealnego pacjenta i kanały komunikacji wraz z budżetem.
Czym jest promocja?
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia, sprzedaż czegoś po promocyjnej cenie. Skuteczna promocja medycyny estetycznej to działania, które wpłyną na zwiększenie popularności i wzrost umówionych wizyt w gabinecie. Promocja usług medycznych, w tym medycyny estetycznej jest procesem składającym się z powtarzalnych etapów.
Czym nie jest promocja medycyny estetycznej?
Promocja może wpłynąć na wzrost liczby zapytań i umówionych wizyt, jednakże sprzedaż i obsługa pacjenta jest po stronie placówki i lekarza. Słaba obsługa pacjenta i brak umiejętności miękkich u lekarza mogą zniechęcić pacjenta. Dlatego promocja medycyny estetycznej może zwiększyć zainteresowanie pacjentów, ale sama w sobie nie zwiększy sprzedaży.
Promocja medycyny estetycznej – od czego zacząć?
Określ cel promocji
Wybierz trzy usługi ze swojej oferty. Jedną usługę popularną – może to być modelowanie ust kwasem hialuronowym. Jedną, którą wykonujesz bardzo dobrze i czujesz się w niej pewna / pewny. Jedną, która jest nowością lub ma wysoką marżę. Określ, ilu pacjentów chcesz pozyskać na każdą usługę w tygodniu i miesiącu.
Być może masz przekonanie, że marketing i promocja to pisanie chwytliwych postów i robienie ładnych grafik. Marketing medyczny to praca oparta na psychologii, socjologii i analizowaniu danych. To godziny spędzone na zbieraniu informacji o rynku, zachowaniach potencjalnych pacjentów i opracowywaniu strategii. Jak zobaczysz czeka nas więcej twardych zadań, poza określeniem celu.
Uzupełnij opis idealnego pacjenta
Załączam plik, który ułatwi Tobie tworzenie opisu idealnego pacjenta. Idealny pacjent to taki, który jest gotowy kupić usługę medycyny estetycznej od Ciebie. Dla każdej wybranej usługi stwórz minimum jeden opis. Dzięki zebranym w opisie informacjom będziesz wiedział, co interesuje Twojego pacjenta, jakie ma problemy i potrzeby. Ta wiedza ułatwia prowadzenie komunikacji w każdym wybranym kanale.
Określ budżet marketingowy
Określ budżet marketingowy, który możesz przeznaczyć na promocję medycyny estetycznej. Być może określona przez Ciebie kwota będzie niewystarczająca na realizację całego zakresu działań marketingowych. Wówczas będziesz musiała ograniczyć liczbę działań i wydłużyć czas realizacji planu.
Jeżeli jesteś ciekawa, jaki jest rozsądny minimalny budżet, to sugeruję przyjąć ok 7-10 tys. zł miesięcznie, gdy startujesz, przez pierwszy kwartał. Następnie ok. 5 tysięcy miesięcznie. Taką kwotę możesz zarobić w jeden dzień przy skutecznej promocji i profesjonalnym podejściu do obsługi pacjenta. Czy zgodzisz się ze mną, że to bardzo dobra inwestycja.
Kanały komunikacji
Jak dotrzeć do pacjentów zainteresowanych Twoimi usługami? Bądź tam, gdzie są Pacjenci. Może jest to Facebook, może Instagram, może wyszukiwarka Google lub inne medium. Mając opis idealnego pacjenta i wiedzę o mediach, określenie kanałów jest łatwe. W jakim przedziale wiekowym i jakiej płci jest największa grupach Twoich pacjentów? Porównaj to z danymi o użytkownikach mediów. Tam gdzie grupy się pokrywają w największej części, tam działaj.
Facebook, Instagram, Google i YouTube pokrywają się z większością opisów idealnego pacjenta. Dlatego możesz pewnie wybrać dla swojej strategii Facebooka, Instagrama, YouTube i stronę www. Jakie inne kanały komunikacji wybierzesz zależy od wielkości budżetu i grupy docelowej, jaką stanowią potencjalni pacjenci.
Analiza potrzeb
Jakie potrzeby, problemy zdrowotne mają Twoi pacjenci. Jakich informacji szukają w internecie. Komu ufają i dlaczego. Na podstawie jakich przesłanek podejmują decyzje o wyborze gabinetu. Promocja medycyny estetycznej to nie zgadywanie, to praca z danymi w oparciu o wiedzę marketingową. Zbieranie danych pozamedycznych o pacjentach jest równie ważne, jak posiadanie danych medycznych.
Dystrybucja informacji
Zanim zamieścisz pierwszy post, musisz wiedzieć, że konkurencja w internecie i poza nim jest duża. Na tyle duża, że trzeba płacić Facebookowi i Google za to, aby ktokolwiek zobaczył Twój post. Szczególnie gdy jesteś pasywnym użytkownikiem social media i masz małą grupę internetowych kontaktów.
Przygotowanie strony www, założenie mediów społecznościowych i przygotowanie materiałów do publikacji to dla wielu wyobrażenie końca działań marketingowych. W rzeczywistości jest to dopiero początek. Jak w memie, który przerobiliśmy na potrzeby artykułu. [oryginał]
Najważniejsza praca to dotrzeć do potencjalnych pacjentów z informacją o Tobie, usługach i gabinecie. Następnie potrzebujesz wywołać zaciekawienie, przykuć uwagę, zdobyć zaufanie i zmienić zachowanie w celu podjęcia działania, jakim jest umówienie wizyty. Przyznasz, że nie wygląda to na łatwe zadanie.
Podsumowanie
Profesjonalizm w każdym obszarze działalności i solidne przygotowanie strategii marketingowej to dwa ważne elementy promocji medycyny estetycznej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak tworzyć strategię marketingową dla gabinetu medycyny estetycznej śledź nasze media – wkrótce seria artykułów, wideo i podcastów.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?