Skuteczna promocja w social mediach a neuropsychologia
Jednym z elementów skutecznej promocji w social mediach (mediach społecznościowych) jest dotarcie do świadomości użytkownika, czyli przykucie jego uwagi i bycie zapamiętanym na tyle, aby miał jakiekolwiek skojarzenia z tym, co promujemy.
Do skutecznej promocji w social mediach wykorzystujemy wiedzę o tym, jak się uczymy, jak zapamiętujemy i na co zwracamy uwagę. Nie jest to taka oczywista wiedza, gdyż jesteśmy przeświadczeni o naszym osobistym i świadomym wpływie na to wymienione procesy umysłowe.
Przypadkowe uczenie się a skuteczna promocja w social mediach
Jednym ze sposobów uczenia się jest powtarzanie. Powtarzanie wykorzystuje się powszechnie w edukacji dzieci i dorosłych. Możemy uczyć się nowych słów, pojęć i informacji powtarzając je świadomie. Możemy uczyć się ich nieświadomie poprzez wielokrotny kontakt z nowym słowem, informacją czy pojęciem. Czy wiesz, gdzie w markecie szukać wody? Wiesz, a czy uczyłeś się tego?
Tę wiedzę wykorzystuje się powszechnie w marketingu medycznym, tworząc reklamy i mniej perswazyjne komunikaty informacyjne, czyli takie komunikaty, które do niczego wprost nie nakłaniają. Ich głównym celem jest dotrzeć z informacją do odbiorców, np. o nowej usłudze, o nowym urządzeniu, o nowościach itp.
80% tego, co wiemy, nauczyliśmy się przypadkowo. Uczymy się “świadomie” i “przypadkowo”, czyli z udziałem bądź bez udziału świadomej uwagi. Mechanizm uczenia się w obu wariantach jest ten sam. Aby zapamiętać informacje (osobę, usługę, produkt), musimy zwrócić na nią uwagę.
Jak dotrzeć do świadomości i pamięci osób przeglądających media społecznościowe?
Zapamiętujemy tylko to, na co zwracamy uwagę. Twój post, film czy zdjęcie powinno zwrócić uwagę użytkownika social mediów. W przypadku zawodów medycznych lepiej nie przesadzać z kontrowersyjnymi treściami – sam strój medyczny przykuwa uwagę poprzez stereotypowe skojarzenia, które przywołuje.
To, co publikujesz, powinno:
- oddziaływać na emocje – najlepiej subtelnie i pozytywnie
- zawierać powtarzalne elementy (np. Twoja twarz, logo, kolory, kształty, miejsce)
- zawierać powtarzające się słowa, nazwy, obrazy, informacje
- wzbudzać zaufanie
- odwoływać się do tego, co oglądający (czytający, słuchający) już wie.
Skąd wiemy, że coś wiemy?
Wiesz, jak się nazywa najsłynniejszy polski kardiolog, który pierwszy przeprowadził przeszczep serca i płuc? Z pamięci przywołujesz nazwisko – RELIGA. Masz takie skojarzenie w swojej głowie (w swojej pamięci). Może nie pamiętasz imienia i tytułu naukowego profesora Zbigniewa Religi. Być może w momencie, gdy to czytasz, masz przekonanie, że to również pamiętałeś.
Wiesz, gdyż masz w pamięci informacje, które możesz przywołać.
W dużym uproszeniu nasza pamięć ma kilka poziomów. Od lat siedemdziesiątych znana jest teoria poziomów przetwarzania Craika i Lockharta. Teoria zakłada, że każda informacja przetwarzana jest przez te same struktury w mózgu, ale na różnych „głębokościach”. „Głębokość” rozumiana jest jako zakres i intensywność przetwarzania informacji. Z przechodzeniem na głębsze poziomy przetwarzania informacji wzrasta prawdopodobieństwo zapamiętania treści.
- Poziom sensoryczny – ocena informacji za pomocą zmysłów, np. odróżniamy jedno słowo od drugiego. Nietrwałe rezultaty przetwarzania informacji.
- Poziom semantyczny – interpretacja odbieranej informacji, np. rozpoznanie słów i zdań. Nietrwałe rezultaty przetwarzania wiedzy.
- Poziom reorganizacji wiedzy – informacja jest przetwarzana, aktywizuje się już posiadana wiedza. Umysł wykorzystuje różnego rodzaju skojarzenia. Nowe informacje uzupełniają to, co już wiedzieliśmy, posiadane informacje (starsze) pomagają zrozumieć nowe i mogą tworzyć nowe “struktury pamięciowe” łączące nowe i stare informacje.
Media społecznościowe są stworzone do tego, aby przykuwać naszą uwagę, angażować i zachęcać do spędzania w nich jak największej ilości czasu. Dają również możliwość wykorzystania wiedzy o uczeniu się i zapamiętywaniu.
Tworząc swoje profile i publikując posty zadbaj o powtarzanie w jak największej ilości miejsc informacji, które Twoi odbiorcy mają zapamiętać, np. nazwisko, nazwa gabinetu, usługi, problemu, który rozwiązujesz.
Zamieszczaj posty na tyle często, aby odbiorcy mogli się Ciebie nauczyć – Twojej nazwy, nazwiska, rodzaju usług – poprzez powtarzanie tych samych informacji. Zwróć uwagę, jak często powtarzane są reklamy w radio w różnych stacjach o tej samej porze. Rób podobnie – zamieszczaj posty na różnych profilach o tej samej porze.
Nawiązuj do tego, co odbiorcy już wiedzą, aby mogli przetwarzać informacje na wszystkich 3 poziomach – zgodnie z teorią poziomów przetwarzania Craika i Lockharta. Mów zrozumiałym językiem, wykorzystując proste słowa, które zrozumie każdy z podstawową wiedzą. Przekazuj informacje w sposób, który jest prosty w odbiorze nawet przez osoby nie skupione na tym, co robią. Pamiętając o konieczności zwrócenia (przykucia) uwagi na to, co publikujemy.
Podsumowanie
Z neuropsychologii wykorzystujemy w celu skutecznej promocji w social mediach wiedzę o tym, jak się uczymy, jak zapamiętujemy i na co zwracamy uwagę. Jest to uniwersalna wiedza, która obejmuje wszystkich użytkowników mediów społecznościowych. Tutaj mniej też znaczy więcej – mniej różnorodności, mniej informacji, mniej trudności oznacza, więcej skuteczności.
1https://www.hatalska.com/wp-content/uploads/2009/06/N.Hatalska_EmocjeMajaZnaczenie.pdf
2https://przystaneknauka.us.edu.pl/blogi-naukowe/dominika-topa-bryniarska/efektywnie-i-efektownie
3Craik, F. I. M., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal behavior, 11, 671-684.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?