/

Strona internetowa lekarza – co może pójść nie tak?

Czy wiesz, z ilu etapów składa się proces tworzenia strony? Czym strona internetowa lekarza różni się od strony kliniki lub placówki medycznej? Co sprawia, że niektóre strony są wysoko w Google, a innych nie można znaleźć. W artykule opisuję najczęściej popełniane błędy. 

Dlaczego powstają strony internetowe?

Najwięcej stron powstaje w formie internetowego folderu o lekarzu lub klinice. Nie spełniają one jednak swojej głównej roli, czyli nie odpowiadają na potrzeby pacjenta. W tego typu informacyjnych stronach nie uwzględnia się potrzeb pacjenta na etapie projektowania i wykonania strony. Jeżeli popełnisz rażące błędy funkcjonalne – pacjent wybierze inną stronę.

Budowa strony

Strona jest jak samochód. Widzisz to, co znajduje się na zewnątrz – karoserię, lampy, okna, koła oraz wnętrze kabiny np. fotele, deskę rozdzielczą, kierownicę itp. To nie są wszystkie elementy samochodu. Jest jeszcze kilka elementów niewidocznych na pierwszy rzut oka, bez których samochód nie ruszy z miejsca np. silnik. Widzisz stronę jako miejsce w internecie wypełnione tekstem, zdjęciami i grafiką. To nie są wszystkie elementy strony.

Strona internetowa ma swój szkielet, auto ma ramę. Na tym szkielecie umieszcza się teksty, zdjęcia i elementy graficzne (ikonki, kolorowe tła, logo). Strona ma swój silnik, czyli zaprogramowany sposób funkcjonowania, który zapewnia możliwość poruszania się po stronie, np. zmieniania podstron jednym kliknięciem.

Do strony prowadzi jej nazwa (domena), która najczęściej jest nazwą praktyki lekarskiej lub nazwiskiem lekarza. Obok nazwy widoczna jest kłódeczka, która symbolizuje bezpieczeństwo strony dla odwiedzających, nazywana certyfikatem SSL. To wszystko, co tworzy stronę i pozwala ją odnaleźć, jest zapisane na serwerze, kupujemy to pod nazwą hostingu.

Etapy powstawania strony

Strona internetowa lekarza jest stroną informacyjną, która przedstawia lekarza i zakres świadczonych usług. Ma ułatwić pacjentowi zorientowanie się w zakresie usług i umówienie wizyty. Lekarzowi strona pomaga w zwiększeniu widoczności w internecie i pozyskaniu pacjentów. 

Potrzeba i pomysł

Chcesz mieć stronę z jakiegoś powodu. Może uruchamiasz swój gabinet, może chcesz świadomie budować swoją markę specjalisty? A może pracujesz w tylu miejscach, że strona będzie służyła do kontaktu z obecnymi pacjentami i przejęcia ich, jak przejdziesz “na swoje”? Do powstania strony konieczna jest wyraźna potrzeba, którą strona ma zaspokoić.

Pierwsza decyzja to wybór sposobu – jak ją zrealizować. Możesz poszukać darmowych szablonów stron i sam wieczorami ją zbudować. Możesz poszukać wykonawcy strony i zlecić jej wykonanie. Jeżeli nie masz umiejętności, które dla uproszczenia nazwijmy informatycznymi (chociaż strony tworzą webmasterzy), to będzie dość łatwa decyzja. 

Wygląd

Swoją pierwszą stronę będziesz widział przez perspektywę jej wyglądu. Opiszesz lub pokażesz jakie chcesz zdjęcia, jak mają się pokazywać, jak zmieniać. Tu popełniamy pierwszy błąd – skupiamy się na wyglądzie strony. Takie podejście, determinowane wyglądem, prowadzi do powstania niefunkcjonalnej, nieprzyjemnej w użytkowaniu dla pacjenta strony. Często jest to próba połączenia elementów z różnych stron na jednej.

Brief – zebranie informacji

Jeżeli oczekujesz pomocy profesjonalisty, musisz się liczyć z koniecznością odpowiedzi na istotne dla rozpoczęcia pracy nad stroną pytania. Możesz otrzymać je podczas rozmowy, w mailu lub w osobnym dokumencie – nazywamy to briefem. Pytania dotyczą tego jaką funkcję ma spełniać strona, jak wyglądać i jakimi materiałami dysponujesz. Jeżeli chcesz zobaczyć przykład briefu – nasz znajdziesz tutaj.

Wykonawca strony nie siedzi w Twojej głowie i nie wie czego chcesz, czym się zajmujesz, ile kosztują Twoje usługi. Nie wie też wielu innych rzeczy, dlatego tak ważny jest etap przekazywania informacji przez Ciebie. Jeżeli na jakieś pytania nie znasz odpowiedzi lub nie wiesz, dlaczego ktoś pyta Cię o rozmiar buta – poproś o wyjaśnienie.

Brief jest podstawą do wyceny usługi stworzenia dla Ciebie strony internetowej lekarza. 

Drugi błąd to brak obszernych i wyczerpujących informacji od zamawiającego stronę. Na to trzeba znaleźć czas lub czeka nas frustracja wynikająca z rozbieżności oczekiwań i efektu.

Raz ustalony koncept i stylistyka strony, czyli jej kolorystyka, ułożenie elementów na stronie głównej, wygląd pod stron obowiązuje przez cały projekt. Dlatego, warto zdać się na profesjonalistów i ich wskazówki. Zmiana konceptu to właściwie praca nad stroną od nowa, czyli kolejne wydatki.

Zakres i warunki współpracy

Jak opisałem w akapicie o budowie strony – strona internetowa lekarza składa się w kilku elementów. Wykonawca strony zajmuje się znalezieniem szkieletu strony i dostosowaniem silnika, który jest zgodny z Twoimi oczekiwaniami opisanymi w briefie. Do szkieletu doda takie teksty, zdjęcia i grafiki, jakie mu przekażesz. POWTÓRZĘ, za dostarczenie tekstów, zdjęć i grafik odpowiada zamawiający stronę. 

To jest błąd trzeci – brak materiałów na stronę. Jest to błąd, ale nie problem. Teksty możesz zamówić u copywritera lub webwritera, czyli osoby piszącej teksty na zamówienie. Jednostką rozliczeniową jest 1000 zzs, czyli tysiąc znaków ze spacjami. Możesz teksty napisać samodzielnie, ale czy na pewno wiesz, jak pacjenci czytają w internecie i czym jest SEO?

Zdjęcia i grafiki możesz zamówić u fotografa i grafika lub kupić z bazy stocków, czyli zdjęć i grafik zrobionych do wielokrotnej sprzedaży. W przypadku zdjęć wykupionych z banków stockowych musisz liczyć się z tym, że takie same zdjęcia może mieć na stronie Twoja konkurencja i nieograniczona ilość innych lekarzy na całym świecie. Przyznasz, że to słaby wyróżnik.

Błąd czwarty – pozorna oszczędność. Pamiętaj o polityce prywatności i innych regulaminach i dokumentach, które powinny znaleźć się na Twojej stronie. Możesz zrobić kopiuj wklej z innej strony, tylko w sytuacji wystąpienia problemów prawnych, np. z ochroną danych to Ty ponosisz odpowiedzialność i konsekwencje oszczędności na prawniku. 

Czas wykonania strony

Zazwyczaj doświadczony wykonawca określa czas wykonania poszczególnych etapów, a nie całości. Samo zakończenie prac jest uzależnione od dostarczenia wszystkich materiałów na stronę. Błędem piątym jest zakładanie, że sam zrobię to szybciej np. sam szybciej napiszę teksty na stronę. Jak to wygląda w praktyce? Zazwyczaj klient nie dostarcza w terminie tekstów, zdjęć i innych ważnych informacji.  

W zależności od objętości strony, czyli ilości materiałów i ilości podstron, czas realizacji strony to od 7 dni do kilku tygodni. Pod warunkiem, że wykonawca otrzymuje zweryfikowane, poprawne materiały na stronę. 

Zmiany przez zamawiającego informacji i treści już umieszczonych na stronie, generuje dodatkową pracę dla wykonawcy. Takie zmiany są możliwe, ale trzeba pamiętać, że wymagają opłacenia. Oczekiwanie, że za zmiany i pomyłki zamawiającego, będzie odpowiadał ktoś inny niż on, jest szóstym błędem

Pozycjonowanie i inne usługi

Pacjent w gabinecie płaci osobno za konsultacje, dodatkowo za każde badanie lub większą kwotę za pakiet badań. Klient zamawiający stronę otrzyma ze strony profesjonalnego wykonawcy informację o potrzebnych dodatkowych usługach. Wspomniałem, że taką usługą jest pisanie tekstów czy fotografia, ale to nie koniec.

Konieczny hosting, domena i SSL

Do umieszczenia Twojej strony w internecie, tak, aby każdy, kto zna adres lub ma link,  mógł ją znaleźć – potrzebujesz:

  • nazwy strony, czyli domeny, nazywanej adresem
  • hostingu, czyli miejsca na serwerze,
  • zabezpieczenia, czyli certyfikatu SSL.

Te usługi najlepiej wykupić w jednym miejscu. Nie są w cenie budowy strony. Jeżeli są to powinno wzbudzić Twoją podejrzliwość. Powinny być zarejestrowane na Ciebie, aby zapewnić Ci własność nad stroną. To błąd siódmy – brak własności domeny i hostingu. 

Odzyskiwanie własności i władczości nad stroną klientów od poprzednich wykonawców to temat na osobny artykuł. 

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie, czyli działania w celu umieszczenia strony wysoko w wynikach wyszukiwania (najczęściej) w Google. Nie jest to usługa, która jest w cenie strony. Wymaga dodatkowych informacji od zamawiającego – na jakie słowa i zdania strona ma się pozycjonować. Warto z niej skorzystać na etapie budowy strony, aby stronę dostosować konstrukcyjnie do pozycjonowania. 

Na pozycjonowanie ogromny wpływ ma odpowiednio przygotowany kontent, czyli teksty na stronie. Jeżeli chcesz pozycjonować swoją stronę, zamów teksty już dostosowane do pozycjonowania. Co wymaga wcześniej przygotowania wspomnianej listy słów i zdań zwanych frazami. Błąd ósmy – założenie, że pozycjonowanie robi wykonawca strony na etapie jej budowy.

Serwis techniczny i contentowy

Solidny wykonawca strony internetowej lekarza zaproponuje jej serwis techniczny, niektórzy również kontentowy. Strona składa się kliku do kilkunastu różnych współdziałających oprogramowań, które powinny być aktualizowane. Aktualizacja zapewnia bezpieczne funkcjonowanie stron, ale stwarza potrzebę usuwania drobnych błędów, które mogą pojawić się w wyniku aktualizacji. Dlatego potrzebny jest serwis, aby takie błędy usuwać.


Nasze życie dynamicznie się zmienia. Zmieniają się również informacje i treść strony, np. poprzez zmianę godzin otwarcia, pojawienia się nowych usług czy zmian cen. Dlatego warto mieć wsparcie w postaci serwisu, który wykona zmiany na stronie, doda lub usunie treść, kiedy będzie taka potrzeba. Nie zapewnienie serwisu dla strony internetowej, czyli brak serwisu to błąd dziewiąty.

Analityka i konto reklamowe

Do strony przynależy konto do analizowania danych – Google Analytics. Konto wymaga utworzenia i połączenia ze stroną. Dodatkowo warto założyć konto do uruchamiania reklam – Google Ads.

Strona internetowa lekarza a kliniki

Jeżeli jesteś pojedynczym lekarzem, a nie lekarzem, który zarządza podmiotem to potrzebujesz strony wizerunkowo-informacyjnej. Strony placówek, tzw. klinik, NZOZów, centrów medycznych mają służyć obsłudze pacjentów i prezentowaniu szerszego zakresu usług. Różnią się rozbudowaniem ścieżki pacjenta, którego na wczesnym etapie trzeba pokierować zgodnie z jego potrzebą lub problemem. 

Dla Twojej działalności, zarówno skierowanej do pacjenta jak i w kierunku innych lekarzy lub podmiotów, potrzebujesz prostą i czytelną stronę. Nie sprawdzają się sztucznie rozbudowane, czytaj rozdmuchane strony, których nikt nie chce przeglądać. W myśl zasady mniej znaczy więcej.

Czy można łatwiej?

Można. Wskazałem dziewięć miejsc, gdzie tworzenie Twojej strony, może pójść w złym kierunku, włączając w to ślepe zaułki. Pierwsza strona jest najtrudniejsza i jednocześnie najciekawsza, bo wiele rzeczy jest nowych. Warto pozostać otwartym na wiedzę i sugestie profesjonalistów, nawet w sytuacji, gdy to burzy nasz obraz idealnej strony. 

Wymyśliliśmy w zespole ImageMed rozwiązanie dla lekarzy i klinik, które eliminują czas lekarzy i ich zaangażowanie w proces tworzenia stron. Skorzystało już z tego rozwiązania kilkudziesięciu lekarzy. Jeżeli jesteś ciekaw, co stworzyliśmy – kliknij TUTAJ.

Wiedza

Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?

Kontakt

Napisz do nas, gdy:

Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych? 

Chcesz budować markę osobistą lekarza?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie będzie widoczny