Być może zadajesz sobie pytanie od czego zacząć. Jak działać efektywniej, aby promocja usług medycznych przynosiła lepsze efekty? Wiele osób przechodzi podobną drogę. Rozwija siebie, swój gabinet “bilansując swoje możliwości do liczby zapisanych pacjentów”. Dochodząc do momentu, w którym stwierdza, “że brakuje mi wiedzy i umiejętności marketingowych”.

Duży wybór to trudny wybór

W marketingu jest wiele możliwości, wiele rodzajów mediów i wiele osób może się w tym zgubić. Zagubienie wywołuje poczucie bezsilności i zniechęcenia. Czasami pod presją czasu i potrzeby działania podejmuje się decyzje przypadkowe i nieprzemyślane. Tylko po to, aby jakoś się promować.

Nie musisz powtarzać błędów innych, wymyślać koła od nowa i zgadywać, co pomoże skutecznie pozyskać pacjentów. Przygotowanie się do promocji usług medycznych w celu pozyskania pacjentów może być ciekawym i kreatywnym ćwiczeniem.

Kto pyta nie błądzi

Możesz skorzystać z dostępnych metod, które służą znajdowaniu właściwych informacji i rozwiązywaniu z pozoru trudnych problemów. W tym problemów związanych z promocją usług medycznych. Proponuję jedną z metod, która opiera się na znajdowaniu odpowiedzi na proste pytania. Metodę, która ma kilka nazw, jedną z nich jest 5W1H.

Pytania Kiplinga

Czy kojarzysz Mowgli, indyjskiego chłopca, którego wychowały zwierzęta, a śmiertelnym  wrogiem był tygrys Szir Kan? Jego przygody opisał angielski pisarz Rudyard Kipling. Opowieść zatytułował Księga dżungli. Kiplingowi przypisuje się również autorstwo metody 5W1H, zwanej od jego nazwiska metodą Kiplinga. Głównie za sprawą popularnej opowieści dla dzieci “Słoniątko”. Znajdujemy w opowiadaniu następujący fragment:

„I keep six honest serving men;
(They taught me all I knew)
Their names are What and Why and When
and How and Where and Who”

W tłumaczeniu na język polski brzmi to tak mniej więcej tak:

„Utrzymuję sześć szczerych sług.
Nauczyli mnie oni wszystkiego, co umieli.
Ich imiona to: Co? Dlaczego? Kiedy?
Jak? Gdzie? Kto?

Metoda polega na udzielaniu odpowiedzi na pytania: co, dlaczego, kiedy, jak, gdzie i kto. W języku angielskim 5 zaczyna się od litery „W”, a jedno od litery „H” – stąd skrót „5W1H. Metoda” znana także pod nazwą „5 Ws”.

Historia ważnych pytań

Autorstwo metody 5W1H błędnie przypisuje się Kiplingowi. Zestaw podobnych pytań był używany jako sposób na formułowanie lub analizowanie pytań retorycznych przynajmniej od czasów starożytności.

Udzielenie odpowiedzi na te pytania uważa się za kluczowe dla zbierania informacji i rozwiązywania problemów w wielu dziedzinach, m.in. w dziennikarstwie, badaniach naukowych i śledztwach policyjnych. Co ważne, na żadne z pytań odpowiedź nie może brzmieć tak lub nie.

Dlaczego zatem nie skorzystać z tej metody do promocji usług medycznych?

Promocja usług medycznych a metoda 5W1H

Jeśli pominąłeś tekst powyżej, przypomnę czym jest opisywana metoda. Metoda 5W1H (lub 5W+H – angielskojęzyczny akronim oznaczający najważniejsze pytania: what?, who?, when?, where?, why? how?) zwana metodą lub pytaniami Kiplinga polega na zadawaniu pytań: co?, kto?, kiedy?, gdzie?, dlaczego? i jak?.

Rozważając podjęcie działań promocyjnych możesz zadać sobie pytania, aby na podstawie udzielonych odpowiedzi określić czego chcesz i jak to zamierzasz osiągnąć. Czy będziesz działał samodzielnie wydatkując swój czas i energię, czy poszukasz partnerów, aby wspólnie z nimi osiągać swoje cele?

Promocja usług medycznych – ważne pytania:

  1. Co chcę osiągnąć? (Jaki jest mój cel?)
  2. Kiedy chcę to mieć? (W jakim czasie?)
  3. Gdzie będę działał? (Jakich narzędzi użyję, jakich kanałów komunikacji?)
  4. Kto jest moim pacjentem lub klientem? (Co o nim wiem?)
  5. Jak chcę to osiągnąć? (Samodzielnie czy z kogoś pomocą?  Jakie mam zasoby – wolnego czasu, pieniędzy, wiedzy?)
  6. Dlaczego tego chcę? (Co mi to da? Co zmieni realizacja wyznaczonego celu?)

Dobre odpowiedzi wymagają zastanowienia, zebrania informacji i uporządkowania wiedzy. Dobrze określony cel promocji usług medycznych wynika z odpowiedzi na pytanie CO? Jeżeli celem jest pozyskanie nowych pacjentów to kolejne odpowiedzi pomogą określić, jak ten cel zrealizować. W promocji i biznesie nie sposób osiągnąć sukcesu bez zdefiniowanych celów i zasobów potrzebnych do ich realizacji.