Dlaczego warto zrobić stronę internetową, która dobrze zaprezentuje specjalistę lub placówkę medyczną? Dlatego, że strona, która jest prosta w obsłudze, czytelna i zachęcająca do umówienia wizyty, pomaga pozyskiwać pacjentów. Strona internetowa w promocji usług medycznych jest tym samym, czym stolica dla kraju – najważniejszą aglomeracją – łączy w sobie elementy reprezentacyjne, kierownicze i rozwojowe.

Strona internetowa w promocji usług medycznych

Dobra strona internetowa jest wizytówką, która wiele mówi o właścicielu. Aktualna i aktywnie prowadzona strona pomaga pozyskać pacjentów, w tym tych wysokobudżetowych. Dobrze przygotowana i prowadzona strona internetowa w promocji usług medycznych, jest jak Nowy Jork, nigdy nie śpi i zawsze dla nas pracuje.

Nie pamiętamy dobrze zrobionych stron

Czy pamiętasz kiedy ostatnio strona internetowa wprawiła Cię w zachwyt? Stawiam na to, że nie pamiętasz. Dlatego, że dobrze zrobiona strona spełnia swoje zadanie – umożliwia łatwe znalezienie informacji, dokonanie rezerwacji lub innej czynności, którą chciałeś wykonać. Sytuacja ma się odmiennie ze stronami źle zrobionymi. Takie strony irytują, zniechęcają do szukania informacji, co w efekcie końcowym prowadzi do ich opuszczenia.

Ciasna, ale własna

Strona jest jednym z niewielu miejsc w internecie, które mamy na własność. Media społecznościowe zazwyczaj mamy do dyspozycji za darmo, ale nasza obecność w nich uzależniona jest od zarządzających tymi mediami. Pewnego dnia może zniknąć nasz fanpage na Facebooku lub profil na Instagramie razem z całym opublikowanym materiałem. Jest to ekstremalna sytuacja, znacznie częściej zdarzają się przypadki utraty dostępu do strony i blokowania administratorów.

Jak dobrze zaprezentować się stroną internetową?

Na stronie zaprezentuj siebie w taki sposób, który pomoże Tobie i pacjentowi w nawiązaniu relacji. Jednym z podstawowych zasad psychologii jest ocena drugiej osoby na podstawie pierwszego wrażenia. Uświadomione i nieuświadomione opinie  z pierwszego kontaktu wpływają na jakość kolejnych spotkań. Zatem powinno nam zależeć na zrobieniu dobrego pierwszego wrażenia. Można to osiągnąć przygotowując stronę z myślą o pacjencie, który ją odwiedzi.

Jakie zadanie spełnia strona?

Działania promocyjne specjalisty i placówki są kierowane do osób, które borykają się z problemem zdrowotnym lub mają potrzebę zdrowotną. Strona służy bezpośrednio informowaniu i edukowaniu potencjalnych pacjentów oraz pośrednio budowaniu zaufania i wiarygodności.

W marketingu usług medycznych, który realizujemy wspólnie z klientami zazwyczaj dążymy do wpłynięcia na sposób postrzegania usług przez pacjentów tak, aby wywołać reakcję zakupową. Reakcją zakupową jest umówienie wizyty lub konsultacji, podczas której dokonuje zakupu kolejnych usług, np. zabiegu prostowania przegrody nosa, wszczepienia implantów, przeszczepów włosów, itp.

Gdzie kierować pacjenta?

Strona internetowa w promocji usług medycznych jest miejscem, do którego kierujemy pacjentów, aby zapoznali się z informacjami, materiałami edukacyjnymi i ofertą. Na stronie zamieszczamy cennik, galerię z efektami przed i po, nasze referencje i inne ważne dla pacjenta informacje. Edukować pacjentów możemy poprzez pisanie bloga, nagrywanie filmów lub podcastów. Gdy pacjent jest na stronie internetowej jest również w pewien sposób skupiony na Tobie lub Twojej placówce.

Cechy dobrej strony

Dobrze zrobiona strona jest zrobiona dla pacjenta, jest prosta i czytelna oraz pozytywnie reprezentuje specjalistę lub placówkę. Jest również aktualna, estetyczna i sprawna technicznie  – wszystko na niej działa. Robienie strony z myślą o pacjencie opisałem wyżej, teraz skupmy się na prostocie i czytelności.

Dla pacjenta

Myśl o stronie i o tym, co na niej powinno się znaleźć jakbyś był pacjentem. Strona może pacjentom pomóc podjąć decyzję, umówić się na wizytę, czy szukać dalej innego specjalisty.

Na stronie przygotowanej dla pacjenta, znajdzie on potrzebne informacje. Konstrukcja strony będzie prosta, a treści czytelne i napisane niemedycznym językiem. Na dobrej stronie w branży medycznej pacjent znajdzie dowody społecznej słuszności, czyli opinie pacjentów i zdjęcia efektów przed i po. Można również zaliczyć do tej kategorii certyfikaty i dyplomy. Strona ma robić dobre wrażenie i pozytywnie przedstawiać specjalistę i placówkę.

Prosta

Prostota strony oznacza łatwe poruszanie oglądającego stronę między jej zakładkami, odpowiednio dużą czcionkę, czyli wielkość liter. Odpowiedniej jakości zdjęcia i grafiki, dopasowane rozmiarem do każdego urządzenia, na którym stronę się ogląda. Intuicyjne menu, po którym łatwo się poruszać.

Czytelna

Czytelna oznacza stronę, którą cechuje odpowiednio dużo wolnej od napisów i grafik przestrzeni, tak aby wzrok oglądających nie męczył się nadmiarem bodźców. Rozmieszczenie menu strony w tradycyjny znany większości użytkowników internetu sposób, wyeksponowanie przycisków, np. do rejestracji online.

Unikanie przeładowania strony tekstem, informacjami i ozdobnikami. Mniej zbędnych treści to więcej dobrze wykorzystanej uwagi odwiedzającego stronę. Czytelność strony to kolejna uniwersalna zasada tworzenia stron.

Strona tętniąca życiem

Statyczna strona, raz zrobiona i zostawiona sobie jest luksusem, na który pozwolić może sobie tylko specjalista z zapełnionym na wiele miesięcy grafikiem. Jeżeli nie masz kolejek pacjentów, to Twoja strona musi żyć. Ożywianiu strony służą nowe treści, które możesz zaprezentować w formie bloga, podcastu, aktualności, galerii ze zdjęciami efektów przed i po oraz wideo bloga.

Postaw się w sytuacji pacjenta, który zastanawia się, szuka i rozkminia, którego specjalistę wybrać do wykonania, np.  implantów. Zazwyczaj taki pacjent obserwuje kilku specjalistów przez dłuższy czas, np. pół roku. Jeżeli trafił na Twoją stronę w pierwszym miesiącu swoich poszukiwań i postanowił wrócić za dwa miesiące powinien zobaczyć coś czego wcześniej nie widział. Przygotujmy dla niego nowe zdjęcia efektów przed i po, nowy artykuł lub odcinek na YouTubie.

Strona internetowa w promocji usług medycznych – uniwersalne zasady tworzenia

Jeżeli strona ma pomagać w pozyskiwaniu pacjentów i budować pozytywny wizerunek specjalisty i placówki warto, aby była tworzona z zastosowanie tych zasad.

Myśl o pacjencie jako głównym użytkowniku strony. Rób stronę dla pacjentów, to oni będą szukać na stronie informacji i między innymi na na ocenie strony podejmować decyzje o skorzystaniu z usług.

Trzymaj się prostych rozwiązań przy budowie strony, które znajdują się na setkach innych stron internetowych, np. umieszczania menu strony na górze, a informacji teleadresowych na dole strony. Zachowaj prosty język, który zrozumie każda osoba, a szczególnie taka bez specjalistycznej wiedzy medycznej.

Zachowaj czytelność strony w myśl zasady mniej znaczy więcej. Umieszczaj informacje i treści w sposób ułatwiający ich zrozumienie i czytelność. Stosuj odpowiednio dużą czcionkę, np. 20 pikseli dla zwykłego tekstu. Rób małe bloki tekstu i oddzielaj wolną przestrzenią tła. Pisanie tekstów na strony internetowe jest osobna specjalizacją – webwritingiem.

Z dobrze zrobioną stroną internetową działania promocyjne są skuteczniejsze, a koszt pozyskania pacjentów zmniejsza się. Dodatkowo dobrze przygotowana strona internetowa ułatwia rozpoczęcie pozycjonowania, czyli dążenia do umiejscowienia jej na wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. O pozycjonowaniu napiszemy wkrótce.