Gabinet medycyny estetycznej – najlepsze sposoby promocji
Gabinet medycyny estetycznej funkcjonuje dzięki prywatnym pacjentom, którzy opłacają usługi z własnych pieniędzy. Brak pacjentów oznacza brak przychodu i kłopoty finansowe. Dlatego, aby istnieć na rynku i rozwijać się, potrzebujemy najlepszych sposobów na promocję, które pomogą pozyskać i utrzymać pacjentów.
Czym jest dobra promocja?
Spieszę z wyjaśnieniem, że dla mnie promocja nie jest obniżaniem ceny, rabatem, czy dawaniem upustu cenowego. Promocja to w dużym uproszczeniu wszystkie działania, które podejmujemy, aby przekazać ludziom informacje o tym, co robimy i zachęcić ich do wspierania, obserwowania i do korzystania z usług.
Dobra promocja to taka, która zwiększa liczbę osób, które o nas wiedzą, zapamiętują nas i przekonują się do nas do tego stopnia, że zostają pacjentem gabinetu medycyny estetycznej. Dobra promocja to również dobra obsługa klienta i profesjonalne świadczenie usług.
Gabinet medycyny estetycznej
W wyszukiwarce Google hasło “gabinet medycyny estetycznej” ma około 2 630 000 wyników (stan na dzień 17 lipca 2022 r.). Według Słownika Języka Polskiego to “pomieszczenie przeznaczone do specjalnej pracy zawodowej lub naukowej; też: wyposażenie takiego pomieszczenia”.
W powszechnym rozumieniu gabinet medycyny estetycznej oznacza mikro placówkę medyczną, w której pracuje jeden lekarz lub lekarka. Czasami jest to zespół kilku lekarzy różnych specjalizacji wykonujących zabiegi medycyny estetycznej.
Spotkałem się z podziałem gabinetów i klinik według liczby osób tam pracujących. Gabinety – do 4 zatrudnionych lekarzy i specjalistów. Kliniki – 4 i więcej zatrudnionych lekarzy i specjalistów. Taki podział zastosował w badaniu rynku medycyny estetycznej w Polsce Ican Research.
Jakie są najlepsze sposoby promocji dla gabinetu medycyny estetycznej?
Edukacja
Edukacja pacjentów
Dzielenie się wiedzą, wyjaśnianie działania zabiegów, informowania o usługach i o tym wszystkim, co może być istotne dla pacjentów, to mój numer jeden na liście dobrych sposobów na promocję gabinetu.
Większość osób nie wie zbyt wiele o medycynie estetycznej, zabiegach i możliwościach, które gabinet oferuje. To, co większość lekarzy i lekarek hamuje przed rozpoczęciem edukacji pacjentów to wyobrażenie, że pacjenci już to wiedzą. Wynika to z mylnego założenia, że skoro w internecie jest mnóstwo filmów, postów i artykułów o zabiegach i preparatach, to pacjenci już tę wiedzę przyswoili i ją zapamiętali.
Otóż nie. Większość treści, z którymi mamy kontakt, nie zapamiętujemy po jednym przeczytaniu lub obejrzeniu. Przyswojenie wiedzy wymaga od nas powtórzeń, skupienia i powtórek.
Może Twój sposób omawiania medycyny estetycznej jest ciekawszy, inny, atrakcyjniejszy dla pacjentów. Gdy będziesz mieć wątpliwości, to przypomnij sobie swoich nauczycieli – nie każdy trafiał do Ciebie ze swoją wiedzą. Czasami zmiana nauczyciela przedmiotu sprawia, że sam przedmiot wydaje się ciekawszy i łatwiej go zrozumieć.
Edukacja własna
Bycie na bieżąco z wiedzą medyczną to Twój obowiązek. Udział w kongresach, targach medycznych, szkoleniach i kursach sprawia, że trzymasz rękę na pulsie nowości z branży. Warto dzielić się z pacjentami i światem, że dbasz o własną edukację, a pośrednio o dobro swoich pacjentów.
Efekty przed po
Szczęśliwi ci, którzy mogą pokazać efekty swojej pracy pacjentom. Na szczęście medycyna estetyczna bazuje na zmianie zewnętrznej u pacjenta, która jest stosunkowo szybka. Mam nadzieję, że robienie zdjęć pacjentom przed i po jest częścią Twojego procesu obsługi pacjenta – ze względu na Twoje bezpieczeństwo.
Wyrobienie nawyku robienia zdjęć przed, w trakcie i po jest istotne. Dzięki temu tworzy się baza zdjęć, z której po otrzymaniu zgody od pacjenta (najlepiej pisemnej i odpowiedniej zakresem) możesz publikować zdjęcia efektów przed po. Zdjęcia efektów przed po są bardzo ważne dla pacjentów, gdyż oceniają w ten sposób umiejętności lekarza i obdarzają na ich podstawie zaufaniem.
Być może spotkałeś się z obiekcją lub sam korzystasz z argumentu, że zdjęcia efektów przed i po to często jest fotomontaż lub Photoshop.
Dla niedowiarków są filmy z efektami przed po, na których wszystko widać.
Opinie pacjentów
Opinie działają. Działają przy wyborze specjalisty i gabinetu medycyny estetycznej. W pierwszym odruchu można zaprzeczyć i argumentować, że nie bierzemy opinii pod uwagę. Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy niezależni i sami decydujemy o sobie. Badania naukowe udowadniają, że w większości przypadków bierzemy jako jednostki społeczne opinie innych ludzi pod uwagę przy swoich wyborach.
Społeczny dowód słuszności jest regułą wpływu społecznego opisaną przez profesora Roberta B. Cialdiniego w słynnej książce „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka„.
Jest to najsilniejsza z reguł o najwyższej skuteczności, która pierwotnie cementuje zależności społeczne. Strach sobie wyobrazić, co by się działo z naszymi relacjami, gdybyśmy nie zwracali uwagi na opinie innych osób, tylko kierowali się swoim własnym widzimisię.
Opinia, która pojawia się w internecie to efekt działania emocji. Szybciej dzielimy się opinią negatywną, gdy nas coś lub ktoś wkurzy niż pozytywną. O opiniach, ich pozyskiwaniu i przeciwdziałaniu negatywnym pisałem w artykule Opinia o lekarzu – jak zdobyć pozytywne i przeciwdziałać negatywnym?
Filmy
Czy chcemy, czy nie, żyjemy już w świecie tiktokizacji mediów społecznościowych. Krótkie filmy są najchętniej wybieraną formą konsumpcji treści w mediach społecznościowych. Każdy z nas ma telefon, którym może nagrywać, ma również dostęp do aplikacji, które pozwalają montować filmy, dodawać muzykę i tekst.
Trend się rozwija, Facebook, Instagram dostosowują się do preferencji użytkowników mediów społecznościowych, a właściwie upodabniają do TikToka, umożliwiając dodawanie tzw. rolek, czyli krótkich filmów trwających do 60 sekund. Na YouTube pojawiły się Shorts, czyli rodzaj pionowych filmów trwających do 60 sekund.
Jeżeli w Twojej głowie pojawiła się myśl – co ja mam nagrywać, skąd brać pomysły, to podsuwam rozwiązanie. W miejsce napisanych postów nagraj filmy, w których to, co napisałeś, opowiedz w filmie. Prawda, że proste?
Filmy są chętniej oglądane niż posty z tekstem czytane. Media społecznościowe promują krótkie filmy i tworzą dodatkowe ułatwienia dla twórców, np. oferując bezpłatną muzykę, aby zwiększyć atrakcyjność filmu.
Najlepsze sposoby promocji – gabinet medycyny estetycznej – podsumowanie
Najlepsze z trendów to filmy, krótkie i pionowe, ale również dłuższe kwadratowe i w formacie youtubowym (poziomy prostokąt).
Najlepsze ze skutecznych to edukacja pacjentów i własna. Najlepiej za pomocą filmów oraz udziału w programach TV, radio i prasie.
Najlepsze z koniecznych to opinie i efekty przed i po.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?