Klatwa wiedzy w marketingu uslug medycznych
/

Klątwa wiedzy w marketingu usług medycznych

Klątwa wiedzy jest nazywana chorobą lub zboczeniem specjalistów. Elizabeth Newton otrzymała tytuł doktora psychologii na Uniwersytecie Stanforda za przeprowadzenie związanego z tą “chorobą” eksperymentu, który polegał na wsłuchiwaniu się w wystukiwany palcami rytm. Jak objawia się klątwa wiedzy w marketingu usług medycznych?

Czym jest klątwa wiedzy?

Klątwa wiedzy zwana również przekleństwem wiedzy to błąd poznawczy, który polega na tym, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, że ktoś może nie posiadać takiej wiedzy jak my. Prowadzi to do sytuacji, że specjalista nie uświadamia sobie tego, że pacjent nie wie tyle, co on. Często prowadzi do nieporozumień w komunikacji specjalisty z pacjentami, również w komunikacji marketingowej.

Określenie to opisuje sytuację, w której osoba ze specjalistyczną wiedzą, nie potrafi przekazać jej skutecznie innym osobom, używa żargonu branżowego i eksperckich sformułowań, skrótów i obcojęzycznych określeń. Po raz pierwszy zostało wprowadzone do powszechnego użycia przez ekonomistów badających efektywność negocjacji handlowych.

Jak klątwa wiedzy wpływa na marketing usług medycznych?

Specjaliści przez lata edukacji i pracy zanurzyli się w wiedzy medycznej. Kiedy mówią po medycznemu, to tak naprawdę korzystają ze swojego zdobywanego przez lata bogatego zasobu wiedzy. Pacjenci, którzy ich słuchają, nie rozumieją słów i określeń, gdyż nie posiadają wiedzy medycznej. Ilość abstrakcyjnej wiedzy ich przytłacza i onieśmiela.

Marketing medyczny to komunikacja

Większość specjalistów i placówek ponosi porażkę w marketingu usług medycznych, dlatego, że wysyła do pacjentów niezrozumiałe komunikaty. Niezrozumiałe komunikaty są efektem działania klątwy wiedzy, czyli założenia, że pacjenci mają taki sam lub zbliżony poziom wiedzy co specjaliści.

W efekcie specjalista nie dba o wyjaśnienie kontekstu swojej wypowiedzi, rozszyfrowanie terminów, skrótów, angielskich zwrotów i proste przekazanie swojego celu. Prowadzi to do sytuacji, gdy większości osób nie jest w stanie zrozumieć wypowiedzi i nie jest w stanie przebrnąć przez przeładowane specjalistycznymi nazwami teksty i materiały.

Jeżeli zwykły użytkownik internetu oglądając film z lekarzem lub czytając tekst na stronie internetowej placówki, które są stworzone dla specjalistów z wiedzą medyczną, niewiele z tego zrozumie, to następnym razem szybko pominie post lekarza lub ucieknie ze strony internetowej.

Użytkownik internetu będzie czuł się niekomfortowo z powodu braku wiedzy, a żadna osoba nie chce odczuwać dyskomfortu z własnej woli.

Klątwa wiedzy w marketingu usług medycznych

Sukces w marketingu usług medycznych odnoszą ci, którzy wyleczyli się z klątwy wiedzy. Dostosowują swoje filmy i teksty, czyli komunikację do poziomu odbiorców. Dopasowują materiały promocyjne do konkretnych grup potencjalnych pacjentów. Współpracują i realizują zadania ze specjalistami od komunikacji marketingowej, aby zadowolić zarówno siebie, jak i pacjentów. 

Twój kolega lekarz nie będzie Twoim zyskownym pacjentem.

Pamiętajmy, że koledzy i koleżanki po fachu to inna grupa odbiorców treści promocyjnych i komunikacji, niż grupy potencjalnych pacjentów.

Wyzwaniem jest wyjaśnić coś w prosty sposób. Być może obawiasz się, że zostaniesz uznany za osobę, która się nie zna, bo mówi prosto. Nic bardziej mylnego. Albert Einstein powiedział: Jeżeli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć w prosty sposób, to sam tego do końca nie rozumiesz.

Jak pokonać klątwę wiedzy?

Klątwa wiedzy w marketingu usług medycznych da się pokonać na wiele sposobów. Podstawowa sprawa to używanie konkretnego języka, czyli jak najprostszych słów i określeń, np. zastrzyk, a nie iniekcja, chore dziąsło, a nie choroba przyzębia. Specjaliści od komunikacji zalecają również posługiwanie się anegdotami i historiami do wyjaśnienia bardziej skomplikowanych spraw oraz dzielenia informacji na mniejsze części.


Linki do materiałów związanych z tematem klątwy wiedzy:

Bibliografia

Harford, T. (twórca). (2021, 2 kwietnia). Opowieści ostrzegawcze [podcast audio]. Pobrane z https://timharford.com/2021/04/cautionary-tales-the-charge-of-the-light…

Heath, C. & Heath, D. (2006). Klątwa Wiedzy. Pobrane z https://hbr.org/2006/12/the-curse-of-knowledge

Newton, EL (1990). Wyboista droga od działań do intencji. [Rozprawa doktorska, Uniwersytet Stanforda], pobrana z https://creatorsvancouver.com/wp-content/uploads/2016/06/rocky-road-fro…

Wiedza

Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?

Kontakt

Napisz do nas, gdy:

Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych? 

Chcesz budować markę osobistą lekarza?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie będzie widoczny