Ile może zarobić lekarz i placówka na rejestracji online?
Spis treści
- Mity związane z rejestracją online
- Czym jest tzw. rejestracja online?
- Jak wypromować rejestrację online wśród pacjentów?
- Rejestracja online na własnej stronie internetowej
- Korzyści i zagrożenia korzystania z rejestracji na portalach, np. znanylekarz.pl
- Finansowe korzyści z rejestracji online na własnej stronie www
- Ile może zarobić lekarz i placówka na rejestracji online?
- Zwiększenie miesięcznego przychodu o 35 400 zł przy tym samym budżecie promocyjnym. Przykład 1.
- Jak rejestracja online wpływa na ilość połączeń do placówki i zwiększenie liczby umówionych wizyt. Przykład 2.
- Rejestracja online zwiększenie liczby umówionych wizyt w 1 rok. Przykład 3.
- Ale nie możemy się zarejestrować online do stomatologa w Bydgoszczy.*
Mając smartfona z dostępem do internetu, możemy zarezerwować bilet na samolot do Tokio. Kupić wejściówkę do Muzeum Rembrandta w Amsterdamie za 15 €. Ale nie możemy się zarejestrować online do stomatologa w Bydgoszczy.* Nie tylko w tym mieście. W artykule omawiamy zalety rejestracji pacjentów online i wyliczamy, ile może zarobić lekarz i placówka na rejestracji online.
Brak rejestracji online i płatności online to błędy w procesie pozyskiwania pacjentów, obsługi pacjentów i zarządzania placówką. Rynek prywatnych usług medycznych funkcjonuje dzięki pacjentom, którzy za usługi płacą swoimi pieniędzmi. To pieniądze pacjentów zapewniają płynność finansową.
Dostosowanie rejestracji do potrzeb pacjentów w zakresie komunikacji (pacjent – lekarz, gabinet, klinika, placówka) można wykorzystać jako przewagę nad konkurencją. Brak rejestracji online i płatności online wpływa na to, ile może zarobić lekarz i placówka na rejestracji online.
Mity związane z rejestracją online
Od wielu lat są obecne w świadomości medyków mity na temat rejestracji online. Mit z definicji jest „fałszywym mniemaniem o kimś lub o czymś uznawanym bez dowodu”. Jeżeli powód powstania mitu kiedyś istniał, to w toku doskonalenia rejestracji online został wyeliminowany. Jeżeli rejestracja online nie była wykorzystywana w placówce, to nie ma dowodów, że się nie sprawdzi.
Najczęściej spotykanymi mitami są:
- Pacjenci nie przychodzą na wizyty.
- Zapisują się fikcyjni pacjenci.
- Muszę porozmawiać, zanim zapiszę pacjenta (brak procesu)
- U mnie się nie da z powodu dużej ilości usług w ofercie.
- Rejestracja online jest za droga.
- To dodatkowa praca i kłopot dla rejestratorek i lekarzy.
Wiara w mity powtarzane przez osoby, które nie korzystają z rejestracji lub korzystały w przeszłości, może okazać się szkodliwa. Rzetelny konsultant poleci rejestrację online dopasowaną do specjalizacji lekarza i placówki, połączoną z EDM i praktyczną w codziennym funkcjonowaniu. Czyli taką, której funkcje oszczędzają czas na obsługę pacjenta i pieniądze związane z kosztami obsługi. Szybkość poprawnego umówienia pacjenta na wizytę przekłada się na to, ile może zarobić lekarz i placówka na rejestracji online.
Czym jest tzw. rejestracja online?
Jeżeli jesteśmy w punkcie “Rejestracja online to zło”, a chcemy znaleźć się w punkcie “Rejestracja online jest cudownym rozwiązaniem, które ułatwia życie i zwiększa dochody”, to ta ścieżka jest właściwa.
Źle się czujemy, gdy coś idzie nie po naszej myśli. Gdy nie rozumiemy jak coś działa. Gdy mamy inne oczekiwania niż efekty, które otrzymujemy. Stąd już krok do frustracji i zniecierpliwienia. A potem porzucenia przedsięwzięcia lub zaniechania dalszych działań.
System rejestracji online wymaga znajomości kilku zasad, które są niezbędne do skutecznego i zyskownego jej funkcjonowania.
Dostępne na rynku rozwiązania łączą w sobie kilka elementów:
- Kalendarz do umawiania wizyt.
- Terminal płatniczy, kasa fiskalna i drukarka faktur.
- Oprogramowanie do obsługi dokumentacji medycznej.
- Magazyn danych o pacjentach – EDM, zdjęcia, opisy, wyniki badań, historię kontaktów pacjenta z lekarzem.
- Program do obsługi video konsultacji – jednym kliknięciem.
- Narzędzie do promocji usług medycznych – systemy SMS i mail.
- Zbieranie opinii– automatyczne prośby o ocenę.
- System do rozliczeń z zatrudnionymi lekarzami.
- Motywowanie do wprowadzania procesu pozyskiwania i obsługi pacjenta.
- Łatwe wystawienie e-recepty, e-skierowania, e- zwolnienia.
- Łatwe wizyty receptowe.
Rejestracja online nie jest dodatkiem do zarządzania gabinetem czy placówką, jest jego częścią.
Jak wypromować rejestrację online wśród pacjentów?
Gdy innowacyjny lekarz lub menedżer przekona zespół placówki do wdrożenia systemu rejestracji online, to krokiem drugim jest wypromowanie rejestracji online wśród pacjentów. Czyli dotarcie z informacją o rejestracji online do pacjentów. Kilka elementów, które się sprawdzają to:
- Informacja na poczcie głosowej.
- Informacja na dokumentach, które pacjent otrzymuje w placówce.
- Informacja w gabinecie i placówce.
- Kampanie informacyjne w internecie – media społecznościowe i strona www.
Rejestracja online na własnej stronie internetowej
Rejestracja online na własnej stronie internetowej to oszczędność i bezpieczeństwo.
Strona internetowa to wirtualna część gabinetu, kliniki i placówki. Powinniśmy unikać sytuacji, gdy odstaje “jakością wykończenia” od naszych wnętrz w rzeczywistej klinice.
Ważne zasady zwiększające skuteczność rejestracji online:
- Dostępna na każdej podstronie naszej www.
- Tylko usługi, na które może pacjent zapisać się samodzielnie.
- Bez obowiązku zakładania konta pacjenta.
- Skuteczne szyfrowanie danych przekazanych za pomocą urządzeń mobilnych.
- Połączona z rejestracją na facebooku.
- Połączona z systemem medycznym.
- Prosta w obsłudze dla pacjenta bez konta, które musi zakładać.
Korzyści i zagrożenia korzystania z rejestracji na portalach, np. znanylekarz.pl
Do naszej kliniki nie wpuszczamy konkurencji, aby przekonywała pacjentów do skorzystania z ich usług. Dlaczego zatem godzimy się, aby konkurencje wpuszczały programy takie jak znanylekarz.pl do naszej strony www?
Dzieje się tak, gdy korzystamy z rejestracji online, które z naszej strony www “wyprowadzają pacjentów” do konkurencji. A my im za to płacimy – opłacając abonament i prowizje za umówionego pacjenta. Takimi rejestracjami są te oparte o tzw. marketplace, np. znanylekarz.pl, ale nie tylko.
Sam uważam, że poza tą wadą system znalnylekarz.pl jest dobrym systemem do rejestracji pacjentów i zbierania opinii.
Pacjent, który jest na naszej stronie www lub naszym Facebooku, klika w link do “Umów wizytę” przez znanylekarz.pl i “przechodzi” do portalu. Tam znanylekarz.pl podpowiada, że poza Tobą są inni lekarze z niższą ceną, bliżej lub z lepszym terminem. Nie jest to sytuacja korzystna dla lekarza i placówki. Zjada ich pieniądze,
“Obcy” system rejestracji online:
- Przenosi pacjentów na stronę portalu.
- Właścicielem danych pacjentów jest portal.
- Na portalu jest Twoja konkurencja.
- Zazwyczaj pobiera opłaty “za wszystko”.
Finansowe korzyści z rejestracji online na własnej stronie www
Zanim przejdziemy do wyliczeń kwot przychodów z wdrożenia rejestracji online, wymienimy pośrednie zyski:
- Pracuje 24 godziny na dobę 24/7/365.
- Zwiększa liczbę pacjentów – każdy kto chce się umówić, ma taką możliwość.
- Zmniejsza liczbę połączeń telefonicznych – uwalnia moce przerobowe personelu do obsługi pacjenta w placówce.
- Ułatwia wybór terminu – pacjent ma przed sobą dostępne terminy na ekranie.
- Obniża koszty pracowników rejestracji – mniej osób do obsługi tej samej liczby pacjentów.
- Pobiera płatność przed wizytą – brak czasu na rozliczenie pacjenta w klinice i większa pewność, że nie stracimy na pacjencie, który nie przyjdzie.
- Tańsza od rejestracji telefonicznej – obsługa wielu pacjentów jednocześnie.
- Obsługuje kilkudziesięciu pacjentów jednocześnie – bezbłędnie i nie zwiększa kosztów obsługi.
- Minimalizuje ryzyko popełnieniu błędu po stronie pracowników kliniki i pacjenta wybierając nieodpowiedni termin, podając niewłaściwą cenę rejestracji lub błędne dane.
Ile może zarobić lekarz i placówka na rejestracji online?
Zmniejszenie odbieranych połączeń = więcej czasu na obsługę pacjentów w placówce.
Zmniejszenie odbieranych połączeń = mniejsze zatrudnienie w rejestracji.
Zmniejszenie nieodebranych połączeń = większa liczba umówionych wizyt.
Udostępnienie rejestracji online = zmniejszenie połączeń telefonicznych.
Udostępnienie rejestracji online = praca rejestracji 24 godziny na dobę.
Udostępnienie rejestracji online z płatnością online = wyeliminowanie pustych wizyt.
Zwiększenie miesięcznego przychodu o 35 400 zł przy tym samym budżecie promocyjnym.
Przykład 1.
W nowo powstałym specjalistycznym gabinecie medycyny estetycznej wdrożono system rejestracji online w czerwcu.
- W maju w pierwszym miesiącu działalności, umówionych wizyt kwalifikacyjnych było 42 telefonicznie, online – 0 (brak rejestracji online).
- Wdrożony system rejestracji online służy do umawiania wizyt kwalifikacyjnych – taką usługę mogą zakupić pacjenci o każdej porze dnia i nocy.
- Grafik lekarza był udostępniony na 3 miesiące, zatem każdy mógł znaleźć dla siebie dogodny termin.
- Była uruchomiona kampania promocyjna w mediach społecznościowych, która do czasu wdrożenia systemu rejestracji online, kierowała zainteresowanych do skorzystania z telefonu do umówienia wizyty.
- Ta sama kampania po wdrożeniu systemu rejestracji online kierowała zainteresowanych pacjentów do rejestracji online.

- W lipcu umówionych wizyt kwalifikacyjnych było 117 łącznie, w tym online – 28.
- Przychód z wizyt online to 28 x 300 zł (cena wizyty) = 8400 zł.
- Na zabieg umawiał się statystycznie co 3 pacjent.
- Zabiegów z wizyt online było 9 x (cena najtańszego zabiegu) 3000 zł = 27 000 zł.
- Łączny dodatkowy miesięczny przychód gabinetu z rejestracji online to 35 400 zł (8400 + 27000).
Dane z webinaru dostępnego na YouTubie o tym samym tytule Ile więcej może zarobić lekarz na rejestracji online?

Jak rejestracja online wpływa na ilość połączeń do placówki i zwiększenie liczby umówionych wizyt.
Przykład 2.
Placówka wdrożyła system rejestracji online w sytuacji, gdy nie mogła zapewnić wysokiej jakości obsługi pacjentów przez telefon – duża liczba połączeń w krótkim czasie. Prowadziło to do zmęczenia rejestratorek i dużej liczby “odrzuceń” połączeń.
- Wdrożenie systemu rejestracji online.
- Kwiecień; liczba połączeń 1246, liczba umówionych wizyt 543.
- Informowanie pacjentów o wdrożonej rejestracji online.
- Systematyczny spadek połączeń i wzrost umówionych wizyt.
- Wrzesień – wyniki po pół roku funkcjonowania rejestracji online – liczba połączeń 912, liczba umówionych wizyt 638.

- Wzrost przychodu przy tym samym zespole rejestracji i działaniach promocyjnych – 95 dodatkowych wizyt.
- Zakładając, że przychód z wizyty to po 100 zł (po 50%) – daje to 9500 zł dla lekarza i 9500 zł dla placówki.
Rejestracja online zwiększenie liczby umówionych wizyt w 1 rok.
Przykład 3.
Gabinet ginekologiczny umożliwia pacjentkom, które nie chcą lub nie mogą umówić się telefonicznie, system rejestracji online. Prowadzi kampanię informacyjną poprzez swoją stronę www i w gabinecie.
- Wdrożenie systemu rejestracji online – kwiecień 2020 – 6 wizyt.
- Kampania informacyjna na stronie internetowej, poczcie głosowej i gabinecie.
- Systematyczny wzrost liczby umówionych wizyt.
- Kwiecień 2021 – 98 wizyt.
- Bez dodatkowych inwestycji w promocję, a tylko przez ułatwienie kontaktu (komunikacji pacjentka – gabinet) wzrosły przychody o 98 umówionych wizyt.
- Dla uproszczenia przyjmiemy, że wizyta kosztuje średnio 150 zł, to daje to 14 700 zł przychodu.

Ale nie możemy się zarejestrować online do stomatologa w Bydgoszczy.*
* co z tą Bydgoszczą, nie ma stomatologów?
Są, ale nie tak łatwo umówić się przez “dobrą i wygodną dla pacjenta rejestrację online”.
Wpisałem w wyszukiwarkę Google w niedzielę 25 lipca i 1 sierpnia 2021 r. hasło „stomatolog Bydgoszcz”. Przejrzałem to, co się wyświetliło. Reklamy, serwisy typu znanylekarz.pl i strony z rejestracją, która wymusza założenie konta. Nie jest potrzebne zakładanie konta do umówienia pierwszej wizyty, bo nie wiem, czy po pierwszej wizycie wybiorę tego stomatologa czy innego.

Na pozostałych stronach, również tych reklamowanych (ktoś za to płaci, ale nie wiem po co) nie ma skierowania na stronę rejestracji online.
Nie udało mi się również odnaleźć rejestracji online do umówienia kontrolnej wizyty w trakcie wakacji. Mam nadzieję, że stomatolodzy również zadbają o nasz komfort komunikacji z nimi i zechcą przyjąć nasze pieniądze. Ile może zarobić lekarz i placówka medyczna na rejestracji online?
W tej sytuacji NIC. Nie jest wdrożony system rejestracji online lub jest niedostosowany do oczekiwań pacjenta. Na szczęście nie ma bólu zęba.
Gdzie znajdziesz więcej wiedzy, przykładów i gotowych rozwiązań?
Napisz do nas, gdy:
Chcesz pozyskiwać więcej pacjentów, w tym wysokobudżetowych?
Chcesz budować markę osobistą lekarza?