Spis treści

  1. Czym jest zasięg?
  2. Dlaczego zasięg jest ważny?
  3. Jak zwiększać zasięgi na Facebooku i Instagramie?
    1. Sposób 1 – reklama
    2. Sposób 2 – wydarzenia na Facebooku
    3. Sposób 3 – live
    4. Dodatkowe wskazówki – Jak zwiększać zasięgi na Facebooku i Instagramie

W artykule opisuję nasze trzy metody budowania zasięgu w mediach społecznościowych. Do tematu – jak zwiększać zasięgi na Facebooku i Instagramie podchodzimy praktycznie. Wybieramy takie działania i formy publikacji, które przynoszą efekty. 

Zasięg dla Twojego fanpage lub profilu na Instagramie jest tym, czym paliwo dla Twojego samochodu. Bez paliwa nie pojedziesz. Bez zasięgu nikt nie zobaczy Twoich postów. W jednym i drugim przypadku efekt będzie taki sam – nie ruszysz z miejsca.

Czym jest zasięg?

Zasięg jest to liczba osób, która zobaczyła Twój post (publikację) na swoich telefonach i komputerach. Dzielimy go na zasięg organiczny (bezpłatny) czyli taki, który wynika z popularności Twojej publikacji, która przekłada się na liczbę wyświetleń. Zasięg płatny (reklamy), za który płacisz Facebookowi (Instagram też jest Facebooka), aby wyświetlił je określonym przez Ciebie osobom.

Zasięgi są dostępne na stronach i profilach firmowych. Na prywatnym koncie nie zobaczysz, ile osób widziało Twoje posty. Promowanie postów (reklam na Facebooku) jest dostępne tylko dla stron i profili firmowych poprzez przycisk “Promuj post” lub przez Menedżera reklam. Gorąco zachęcam do poznania i używania Menedżera do promowania postów.

Dlaczego zasięg jest ważny?

Ile osób zobaczy opublikowany przez Ciebie post (film, zdjęcie, relacje) ma wpływ na pozyskiwanie i utrzymywanie pacjentów. Zasada jest prosta. Im więcej osób zobaczy Twoje posty, tym większa szansa, że będą wśród nich osoby zainteresowane Twoimi usługami medycznymi. 

Liczba osób lubiących Twoją stronę na Facebooku (fanpage) nie równa się zasięgowi posta. Liczba followersów na Instagramie nie równa się zasięgowi Twoich zdjęć. W obu mediach zasięg stanowi zazwyczaj kilka procent liczby fanów i followersów. Rozwiązaniem może być utworzenie grupy na Facebooku, która daje większe zaangażowanie grupowiczów niż fanów na fanpage.

Jak zwiększać zasięgi na Facebooku i Instagramie

Sposób 1 – reklama 

Zapłać za zasięgi Facebookowi, oszczędzając czas i zwiększając wpływ na to, komu i gdzie wyświetlają się Twoje posty. Reklamy płatne poza zasięgiem umożliwiają określenie, na podstawie kilku dostępnych kryteriów (np. wiek, płeć, zainteresowania) komu post się wyświetli. Dodatkowo umożliwiają określenie miejsca w znaczeniu geograficznym, np. obszar miasta,  jak i miejsca na Facebooku, Instagramie i powiązanej z nimi sieci aplikacji.

Sposób 2 – wydarzenia na Facebooku

Tworzenie wydarzeń jest dostępne na Facebooku. Wydarzenia są online lub stacjonarnie. Post, którym jest wydarzenie, znacznie dłużej jest widoczny dla użytkowników Facebooka. Każde kliknięcie użytkownika Facebooka “Wezmę udział” lub “Jestem zainteresowana/y” powoduje, że wyświetla się dodatkowy post znajomym osoby, która to zrobiła.

Interesujące wydarzenia, nawet na świeżych fanpage’ach z niewielką liczbą użytkowników, mają kilkadziesiąt tysięcy zasięgu. Wydarzenie na fanpage’u, który ma zaledwie 400 fanów może mieć zasięg rzędu 20 000, a czasami 80 000 i więcej. Wpływ na to ma m.in jakość przygotowanego contentu i “chwytliwość” tematu. 

Sposób 3 – live

Live jest formą aktywności na Facebooku i Instagramie, którą media te promują i zachęcają użytkowników do częstego wykorzystywania. Jedną z korzyści jest większy zasięg live’ów od innych postów. Live to ważna aktywność z punktu widzenia Facebooka i Instagrama. Osoba prowadzący live jest mocniej zaangażowana (przez cały live), niż osoba pisząca tekst na posta, czy nagrywająca film, który później opublikuje.

Facebook i Instagram zwiększa zasięgi live, informując użytkowników o rozpoczęciu transmisji, wyświetlając transmisję osobom, które aktualnie przeglądają swojego Facebooka lub Instagrama. Możesz również zachować nagranie swojego live. Dzięki temu masz dodatkowy film dla Twoich fanów i followersów.

Live może być finałem Twojego wydarzenia. Stosujemy taki element strategii, aby zwiększyć nie tylko zasięg, ale również maksymalizować wykorzystanie ciekawego tematu. Możesz wykorzystać live, aby pokazać wydarzenie, które jest realne i odbywa się w Twoim gabinecie.

Dodatkowe wskazówki – Jak zwiększać zasięgi na Facebooku i Instagramie

Gdy zadasz sobie pytanie jak zwiększać zasięgi na Facebooku i Instagramie i poszukasz podpowiedzi w internecie, trafisz na mniej lub bardziej ogólne poradniki. Natrafisz na rady typu “angażuj swoich fanów”, starannie wybieraj godzinę publikacji, zbuduj społeczność po wskazówki techniczne, jak używać hashtagów i wykorzystywać geolokalizację.

Może pomogą zwiększyć zasięgi o kilka procent kosztem Twojego czasu i zaangażowania. W ImageMed stosujemy zasadę, że najpierw skupiamy się na 3 maksymalnie skutecznych sposobach, które dają 80% skuteczności, a potem dbamy o pozostałe sposoby, które mogą dać dodatkowe 20% zasięgów.

Wybieraj ciekawe dla Twoich potencjalnych pacjentów tematy live, wydarzeń i treść reklam. Odpowiedzią co ciekawi pacjentów, są pytania zadawane przez nich w komentarzach, w messengerze, na fejsbukowych grupach i w gabinecie.

W rozwoju mediów społecznościowych, zwiększaniu zasięgów na Facebooku i Instagramie placówki medycznej, pozyskiwaniu pacjentów, ważne jest wykorzystanie płatnych reklam. W strategii marketingowej wydatki na reklamę są coraz częściej stałą pozycją w kosztorysie obok innych działań marketingowych.