fb

Marketing medyczny z wykorzystaniem zdjęć i filmów

Przygotowanie odpowiednich zdjęć i filmów do wykorzystania w marketingu medycznym nastręcza wiele trudności logistycznych i prawnych. Wynika to ze specyfiki pracy medyków – m.in. posiadają kilku pracodawców i mają nałożone ograniczenia prawne. Dodatkowo przygotowanie sesji zdjęciowo-filmowej wymaga wyłączenia pomieszczeń medycznych z normalnego funkcjonowania.

Zdjęcia i filmy wykorzystywane w marketingu medycznym możemy podzielić na dwie grupy

Pierwsza to materiały własne zdjęcia portretowe, zdjęcia wnętrz, zdjęcia sytuacyjne np. z wykonywanych zabiegów, pracy zespołu. To też filmy, na których lekarz lub inny specjalista wyjaśnia istotne dla pacjentów kwestie, np. jak przygotować się do zabiegu lub udziela odpowiedzi na pytania pacjentów. Do tej grupy zaliczamy również materiały stworzone z zatrudnionymi modelami lub aktorami, którzy odgrywają swoje role.

Druga grupa to materiały, na których przedstawione są efekty pracy lekarzy, wynik zastosowania urządzeń lub preparatów tzw. efekt przed po. Należą do tej grupy również nagrania opinii pacjentów, filmy z przebiegu zabiegów i konsultacji. Czyli te wszystkie filmy i zdjęcia, gdzie występują prawdziwi pacjenci.

WSKAZÓWKA: Zawsze, gdy tworzymy materiały z udziałem zatrudnionych aktorów, modelek, pracowników i pacjentów musimy zadbać o odpowiednie dokumenty – zgody na wykorzystanie wizerunku.

Jakie zdjęcia i filmy pomagają w budowaniu wizerunku specjalisty, a jakie mogą zaszkodzić?

Sprawdzoną metodą stworzenia swoich profesjonalnych zdjęć i filmów jest skorzystanie z pomocy fotografa i filmowca. Uzyskuje się niepowtarzalne zdjęcia, które można wykorzystać na stronie internetowej, w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram) i innych miejscach w internecie, np. w aplikacji do obsługi rejestracji online, które ma miejsce na zdjęcie lekarza lub specjalisty. Własne zdjęcia i filmy to również dodatkowy wyróżnik marki osobistej i marki placówki medycznej. Wyróżnik zwiększający rozpoznawalność i przyspieszający zapamiętanie marki przez pacjentów. Korzystanie zdjęć z tzw. baz zdjęć (stocków) jest kuszącym rozwiązaniem, ale może w efekcie doprowadzić do sytuacji, gdy na stronie internetowej lekarza są takie same zdjęcia jak u konkurencji.

Przy materiałach, na których widoczny jest zespół, warto zadbać o uzyskanie odpowiednio sformułowanej zgody na wykorzystanie wizerunku. Na wypadek sytuacji, gdy członek zespołu odchodzi z placówki, a jest na kilku zdjęciach sytuacyjnych umieszczonych na stronie internetowej. Unikniemy kosztów wykonywania kolejnych zdjęć i czarnych dziur na stronie internetowej.

Jeżeli mamy do wyboru przeczytanie tekstu lub obejrzenia nagrania, to co wybierzemy?

Wideo jest najlepszym i najciekawszym sposobem na promocję z kilku powodów. Łatwiej przekonać pacjentów do obejrzenia filmu, który trwa minutę, niż czytania tekstu przez minutę. Filmy szybciej przykuwają uwagę użytkowników internetu. Nawet gdy omawiane zagadnienie jest trudne do wyjaśnienia i wymaga skupienia uwagi widza. Filmy przyspieszają komunikację specjalisty z pacjentem. Reklamy, w których wykorzystuje się filmy, są tańsze, czyli docierają do większej liczby osób w internecie za niższą kwotę.

Dokumentacja medyczna a materiały marketingowe

Zdjęcia i nagrania wykonywane pacjentom są częścią dokumentacji medycznej. Są wykonane w celu ukazania rzeczywistego obrazu tego z czym pacjent “przychodzi”. Dokumentują przebieg leczenia a ich sposób gromadzenia, przechowywania i przetwarzania regulują odpowiednie przepisy ustawy o prawach pacjenta i rozporządzenia Ministra Zdrowia. Link: https://nil.org.pl/dla-lekarzy/prawo/dokumentacja-medyczna/4263-dokumentacja-medyczna-w-przepisach

Zdjęcia i nagrania wykonywane w celach marketingowych mają wywrzeć na odbiorcy określone wrażenie. Dobre zdjęcie portretowe powinno podkreślić urodę i zalety, wzbudzić zaufanie i sympatię u oglądających, czyli pokazać osobę portretowaną w “korzystny sposób”. Ta sama zasada dotyczy innych materiałów marketingowych. Ich celem jest wpłynięcie w pozytywny sposób na odbiorców poprzez zmianę ich nastawienia z obojętnego na pozytywny. Profesjonalne zdjęcia świetnie sprawdzają się jako materiał do artykułów w prasie, programów konferencyjnych czy drukowanych form, np. ulotki czy okładki publikacji.

Materiały prezentujące efekty przed i po, szczególnie te, które pokazują twarz lub jej część wymagają innego wykonania oraz zgody pacjenta na wykorzystanie wizerunku. I to niezależnie czy widać całą twarz, czy tylko fragment należy uwzględnić obowiązujące przepisy RODO.

Na uzyskanie odpowiednich materiałów marketingowych czasem wystarczy dobry telefon. Ale najlepiej oddać to w ręce specjalisty, który zadba o odpowiednie ustawienie pacjenta, oświetlenie i obróbkę materiałów.

WSKAZÓWKA: Jeżeli bierzemy udział w nagraniach w radio, na konferencji, w webinarach lub występujemy w telewizji, należy dopytać o prawo wykorzystania materiałów ze swoim udziałem. Zazwyczaj prawa należą do producenta i bez jego zgody nie możemy ich udostępniać.

Sesja zdjęciowa czy dzień nagraniowy to wyzwanie dla wszystkich uczestników – zespołu, specjalistów i ekipy realizatorskiej. Bez profesjonalnych zdjęć i filmów trudno rozruszać promocję usług medycznych, budować wizerunek specjalisty i docierać do potencjalnych pacjentów. Jest to inwestycja, która zwraca się wielokrotnie. Ważna jest świadomość różnicy między materiałami foto i wideo tworzonymi do dokumentacji medycznej a tymi do marketingu usług medycznych i budowania marki osobistej lekarza.

Napisz komentarz

E-BOOKJak pozyskać pacjentów na zabiegi plastyki powiek

Celem tego e-booka jest omówienie sprawdzonego zestawu działań, który wpłynie na pozyskanie nowych pacjentów zainteresowanych zabiegami plastyki powiek.